Galerie TIC

FACEBOOK

RSS

  • Výstavy
  • Umělci
  • Aktuality
  • Doprovodný program
  • Publikace
  • Info
  • Kontakt
  • Minulé
  • Současné
  • Budoucí

Pilotní šetření

GM 12 01 — 17 02 2011 Galerie mládí, Jan Sláma, Jiří Havlíček, Kristofer Paetau, Pavel Humhal, Pavel Ryška, Rafani, Tereza Stejskalová, Václav Stratil

Kolektivní přehlídka Pilotní šetření je úvodní výstavou celoročního programu Galerie mládí. Na shromážděném vzorku děl, která se v uplynulém desetiletí objevila v českém výtvarném umění, je ověřována existence základní sady otázek spojených s celkovým zaměřením projektu. Ta hlavní zní: Za jakých okolností se dětství a mládí stávají tématem, materiálem či prostředkem uměleckého vyjádření?

Mládí je pro většinu (budoucích) umělců obdobím, během kterého formují své představy „o umění a umělci“, tedy i o nich samých. Konfrontují se s představou, že se „jimi“ stávají, sžívají se s novou identitou, vymezují se vůči ní. Pokud k tomuto procesu dochází v raném věku (nejčastěji v období dospívání), postupně přijímají také identitu „mladých umělců“, z velké části  připravenou kurátory, galeriemi, přehlídkami mladého umění, atd. Program Galerie mládí si klade za cíl ptát se, jak umělec tyto dvě identity definuje a redefinuje, a také, jak pohlíží na etapu lidského života utvářející představivost a priority člověka, od určitého okamžiku reflektované právě z pozice výtvarného umělce.

Pilotní šetření je otevřené spektru zpětných pohledů na mládí. Z ohromné  masy potenciálně zařaditelných děl byl vybrán malý historický vzorek ve víře, že jednotlivá díla mohou srůst v celek, který téma sice rozevírá vícero směry, ale obsahově se dotýká a prostupuje. Pilotní šetření je sociologický termín. Označuje nestandardizovaný postup ověřování, zda v populaci jistá informace existuje. Výstava po něm pojmenovaná je podobným pokusem podchytit, jestli námi hledané informace existovaly v nedávné minulosti. Pokud Pilotní šetření dospěje k jejich identifikaci, další výstavy programu se od nich budou odvíjet.

K vystaveným dílům:

Pakliže návštěvníkovi BKC připadají kresby Václava Stratila povědomé, nemýlí se. Před dvěma lety byly v jiné galerii BKC součástí autorovy samostatné výstavy Dobrý pastýř. Stratilem obarvené tabulky s latinskou gramatikou (učební pomůcky jeho otce) se ale na Pilotním řešení ocitly jednak kvůli jejich funkci, jednak je jejich opětovné zařazení připomínkou Stratilovy dlouhodobé fascinace autoritou a rodinnými vztahy, jejímž byla výstava Dobrý pastýř posledním příkladem.

Školen autoritou je také malý chlapec z animované Ursonáty Pavla Ryšky (2005). Nimrá se v talíři písmenkové polévky a je za to důrazně pokárán otcem. Konkrétní rodinný konflikt je ovšem pouze expozicí symbolicky uchopené narace s noetickými a metafyzickými obsahy. Systémem odkazů k avantgardnímu umění se Ursonáta vztahuje rovněž k problematice kódování a dekódování umění.

Z ryze osobní zkušenosti vyšla Tereza Stejskalová. Když jí byly čtyři roky, vymysleli s bratrem šifru BADELIDA. Stejskalová se k ní nedávno vrátila a začala ji umisťovat do galerií. A přestože ji návštěvník nemůže vzít za vlastní, funguje jako spouštěč vzpomínek na rozlehlý prostor dětské představivosti. Objekty a obrazy Jana Slámy (2010) jsou imaginativní reakcí na staré televizní obrazovky. Jsou v nich „objevovány“ stopy pořadů pro děti, jakési duše postaviček, na kterých nám tolik záleželo a které nějakým způsobem musí nadále žít v hlubších vrstvách paměti, připraveny nám kdykoliv znovu povědět, co vědí o světě – pouze se na to umět zeptat. Působivost Slámových děl podtrhuje autorova nezkrotná tvořivost. S prostorem kolektivní paměti nakládal také Jiří Havlíček, když do své ikonické animace Tip et Tap par mémoire (2001) pozval slavné hrdiny dětských večerníčků. Do příběhu se ovšem postupně vkrádají pocit opuštěnosti, melancholie a smrt – temné stíny dopadající na naši dospělost.

Kristofer Paetau dlouhodobě spolupracuje s českým umělcem Ondřejem Brodym. Jeho akce Trest byla součástí uměleckého projektu Kiez Avantgarde Kunstschule, který Paetau, Brody, Ivars Gravlejs a Avděj Ter-Oganjan uspořádali pro berlínskou mládež v roce 2005. Malé děti se v ní nevědomky účastní rituálního trestu politika, k němuž osobně necítí nenávist. Manipulativní aspekty vykazuje rovněž Obrys skupiny ●. Původně rozsáhlejší nástěnná kresba z roku 2005 je v galerii zopakována třemi výjevy. Na vernisáži ho vybarvily děti předškolního věku. V těchto omalovánkách, jinak populárním médiu (uni)formování dětské představivosti, je problematizován proces ukládání vizuálních informací, který v tomto případě vyvolává etické otázky.

Nejstarším dílem na výstavě je video Pavla Humhala Lída a Vendy (1999) zachycující orgiastickou oslavu dvou dospívajících dívek. V Humhalově tvorbě zastupuje větev sondování sociálních situací a dodnes šokuje obnažeností komunikace a emocí obou aktérek.

Jiří Ptáček

Foto: misad@volny.cz

Share
[Show slideshow]
dsc4765
dsc4766
dsc4770
dsc4774
dsc4776
dsc4777
dsc4778
dsc4779
dsc4781
dsc4785
dsc4785a
dsc4786
dsc4787
  • 2018

  • Escatología
  • Measuring Earth
  • Obecný název
  • Tumbleweed
  • 2017

  • Růže je
  • Gossip
  • Czech ASMR / Do The Left Thing
  • Když nastala rovnováha
  • CZECH ASMR / Do The Right Thing
  • Od/do, win/win
  • Střed
  • Od knihy ku knihe
  • RITUAL INVEST a.s. IČO: R2I0T1U7S
  • Prohnutá dlažba
  • Zbrojovka – Teplice
  • Devatenáctý příběh rozmrzelosti
  • Otevřený Open Call
  • Enviromem
  • Algoritmus
  • Till the End of Time
  • Extensions
  • Bůh tě miluje
  • Somewhere
  • „Special Feature“
  • Headset
  • Czech ASMR / Bonbóny a mezinárodní vztahy
  • Teorie duchů
  • Kdo se bojí červené?
  • Czech ASMR / Putování Blízkým východem a Afrikou
  • Solidní neúspěch
  • 2016

  • Jak to vlastně bylo. Devadesátky u Dobrého pastýře
  • Za hranicí Farmakonu
  • Earthworks
  • Na vlnách fantas – oceánu
  • Jankova paleta
  • BARBORA A MIROSLAVA
  • Špilberský enšpígl
  • Sentence is the road we are walking off
  • Tatrahundert
  • Tekuté písky
  • Dva stromy zpívající píseň paměti
  • DŮM
  • DĚJINNÉ SEBEVĚDOMÍ
  • PŘESÁHNOUT VŠE OSOBNÍ
  • BESÍDKA
  • BLÍZKÉ SETKÁNÍ
  • Zlato v hrdle
  • NAME OF MY DOG IS ERICH FROMM
  • Trenažér
  • 2015

  • Ďakujem / Děkuji / Thanks…
  • Provazochodec ve městě
  • Terasa
  • Collapsing Sculpture
  • OČI PŘETÉKAJÍ, VÍČKA ALE NEPŘIVÍRÁŠ
  • Zátiší s mechanickým scénářem
  • Zakázka č. 39 → Impression, soleil levant & bells morbido → Akustická příroda a pár kapek krve
  • Obrněné oko/Armoured Eye
  • Zakázka č. 39 → Impression, soleil levant & bells morbido
  • Zvuk spouště
  • Lost
  • Výběr ze sbírky
  • Zakázka č. 39
  • Úsměv stojí méně než elektřina a dává více světla
  • Tulení kůže
  • Ztrácení
  • ČÍTÁRNA AGD1
  • VISVA.CO
  • Páči sa mi, čo mi hovoríš
  • Část textu chybí
  • Mezi sklady
  • Zánik prostoru jako následek barevné syntézy
  • Básnická sbírka
  • Moře klidu
  • Cyklopedie
  • Žerty, žerty
  • Obrazy tohoto blogu
  • Grácie
  • 2014

  • Sleepless
  • Idyla
  • POZICE X
  • Pastel, nůžky, papír
  • Síť
  • Site specific : Umění na zakázku
  • Háček a očko – Situace 02
  • Přežitky
  • EUGENIKA
  • „Je tu cítit podivná atmosféra, jakoby se od tebe něco očekávalo“
  • RUCE
  • POKUS / OMYL
  • Vybrané práce
  • Take me with you.
  • Motýlí třesk
  • Těžké lehkosti/Heavy Lightness
  • Jestliže… pak… nebo…
  • Svět práce (“Live in Your Head”)
  • Mluv, abych tě viděl
  • Obrázek
  • Všechny moje lásky, střípky z chladných hvězd
  • Holographic Hieroglyph
  • Liminality
  • Lety do společnosti, dopisy z oběžných drah
  • Digital Exchange
  • Interest
  • Škůdci
  • Na moři se neztratím a slzy v radost obrátím
  • Čtení
  • Alotrium (Expanded Performance)
  • Nezapomeň si umýt ruce
  • Páření
  • 2013

  • Stavební práce
  • Co všechno bychom mohli udělat, pokud bychom nevěděli jak
  • Součástí kresby
  • No Comment? Vol. 3
  • Zůstaneš tu sama v posteli posypaný kytičkama
  • Proměnná společnost v popelu Fénixe
  • No Comment? Vol. 2
  • Co tam vidíme
  • Hotel Zenit – Zpětná vlna
  • Kouzlo smyslů
  • Prázdno
  • Solidaire/ solitaire
  • Doma se svítí
  • Exemplární druh
  • Mundsonate
  • Spojovatelka
  • Folk Recyklace
  • “Boha Jeho!“
  • Myší steh
  • Domací slovník
  • Stop Motion
  • Bezpředmětný film
  • Barevná televize
  • Čapatý Ján
  • Sinfonia domestica
  • Nezbytnost
  • Cvičná uměnověda
  • Anamnézy
  • 2012

  • Oni
  • Not Ready!
  • Abraham Bosse: Pozorovatelé perspektivy
  • FREJM BAJ FREJM
  • 6600
  • Ordinary language
  • Behind the Tree
  • Mechanický dokument
  • Volný pracovní čas
  • In-formátor
  • Outsid(h)er
  • Tichá voda brehy myje
  • Vojtěch Fröhlich: Křehké kino
  • Umělec je vyvolený
  • Umělec je vyvolený
  • 2. plán
  • Křehké kino
  • Jsme tady
  • 2011

  • Barvy léta
  • Dva případy
  • Ad Paintings
  • Finalisté ceny od Václava Stratila
  • a b c
  • Měsíc nedělí
  • Vřídlo
  • Předělávky
  • Red and Blue
  • Píle
  • Knihovna
  • Co oči nevidí
  • Drawing as Thinking 2
  • Mladý umělec
  • Nezvaný host
  • Věci s přívlastky a s uvozovkami
  • ± Omáž
  • Úplně sám
  • Koberce, záclony
  • Zaklínadlo
  • The E.N.D.
  • Object/Subject Absolute
  • Had
  • Pohledové studie
  • Irresistible bič
  • Pilotní šetření
  • 2010

  • Truchlivý bůh
  • Co se má stát, už se stalo
  • Dispozitiv
  • Poslední práce
  • Kempink
  • Natural 2010
  • Sci-fi
  • Reflux
  • Something About ART
  • Struska
  • Simple story
  • Mezi kruhy
  • Omezený přesah
  • Věci
  • The Volcano Show
  • Kokoland II.
  • CMYK 2
  • Pokoje
  • Mno land*
  • Trofeje
  • Dobytí ráje
  • Till the Blue Skies Drive the Dark Clouds Far
  • Přesahy drippingu
  • Modelové situace
  • 2009

  • Špinavé spomienky
  • Superdžungle – Level 1
  • Naše věc
  • Re-romantic
  • Dobrý pastýř
  • Musíme víceméně
  • Ribba (30×40 cm)
  • Nízké napětí
  • Bad Filming
  • Hvězdy na mém stole
  • Říčka 2
  • Dělení čtverce
  • Prasojedy II
  • Bez názvu
  • Memma i hellan paalen
  • Gotika bootleg; contra spem in spe
  • Návraty komety: Český komiks 1989 – 2009
  • Černá Hora
  • Přibližuji, zvětšuji
  • Hlavo Lam
  • Eastern promises
  • Bodejť
  • Real-Time
  • After Flash
  • Dva domy
  • 2008

  • Formát
  • Dětství, chlapectví, bezdomovectví
  • Reframed
  • Obrazy míst
  • Puf Puf
  • Mezi černou a bílou
  • Interview – Zurich
  • Sociální sonda v režii Veroniky Rónaiové
  • Deníky (camera obscura)
  • Situace
  • Rodinná mapa
  • Ze rtů cizí ženy
  • Kde nic není, tam to dej
  • Divocí sobi na Babí hoře
  • Toledo projekt
  • Moving target
  • Neonový vlk
  • Litky
  • Jak na to
  • Code it
  • Pendlovky
  • 2007

  • Rustic