Spektakularita, exhibice technologie, podezíravost vůči manipulaci obrazu.
Projekt Miry Gáberové a Ivana Svobody pojednává vztahy mezi plochou a prostorem. Autoři tematizují 3D filmovou projekci, od níž odvíjejí další významy spjaté s plošným a prostorovým zobrazením. Řeší dokumentární nebo spíše dokumentační záznam reality ve vztahu k manipulovanému 3D obrazu, který už realitu vůbec zachycovat nemusí. (Lev Manovich tyto koncepty označuje jako „kino-oko“ vůči aktuálnímu „kino-brush“.)
Divácká zkušenost s 3D filmovou projekcí je ambivalentní: jedná se jen o další z řady technických atrakcí a marketingových taháků, současně o fascinující posun ke kvazi autenticitě zobrazení. Rozšíření 3D přináší šanci návratu publika do kin, zvýšení výnosů ze vstupného i oslabení dopadu audiovizuálního pirátství. Lze předpokládat, že stále více blockbusterů bude nabízeno ve 3D verzi, ale také, že se tato technologie brzy rozšíří i do sféry TV a domácího videa, čímž ztratí část své nynější exkluzivity.
V projektu Ivana Svobody a Miry Gáberové se mísí pobavená ironie a zaujetí touto „exklusivní“ technologií. Pohybujeme se v paradoxu, kdy zobrazení trojdimenzionální reality prostřednictvím 3D technologie působí nepřesvědčivě a 2D, respektive 2,5D obraz klasické filmové projekce na plátno je stále „nejúčinnějším řešením“. Výstavní instalace staví na odkazu k principu 3D technologie: divák – součást scény. Vztahy mezi 2D a 3D jsou doslovně zpřítomněny v lisovaných rostlin Miry Gáberové, v rámci videa pak krájením hub na plátky, resp. na „plochy“, nebo obsazením někdejšího dělníka lisu do videa. Využitím autentické postavy se otevírá další vrstva reflexe kinematografie, a to vztahy mezi fikčním a non-fikčním filmem. K čemuž tomu v technologické rovině přistupuje příbuzná polarita autentického záznamu versus technologické manipulace obrazu.
Výstavu lze vztahovat ke kurátorskému projektu „Křehké kino“ v Galerii mladých s ohledem na reflexivitu média filmu i kinematografie jako kulturního průmyslu.
Mira Gáberová (*1979)
Studia
2008 – doktorské studioum na VŠVU Bratislava, Ateliér intermedia multimédia
2000 – 2006 – VŠVU Bratislava,ateliér malby a nových médií
2002 – University of Newcastle, Newcastle upon Tyne, Velká Británie
– Academy of Fine Arts in Budapest
Výběr ze samostatných výstav:
2012 Zaspávanie a ine odchody – HIT Gallery, Project Room, Bratislava, Slovakia
2011 Birtright – Umelka Gallery, Bratislava, Slovakia
Scéna – Galerie Jelení, Praha
2010 Nekonečný okamih pred mojím koncom – Cyprian Majernik Gallery, Bratislava, (SVK)
Stretnutie – 23 % Gallery , Záhorská Bystrica, (SVK)
Sizyfova láska – Synagoga – Centrum současného umenia, Trnava, (SVK)
Videoprojection – Bastart Gallery , Bratislava, (SVK)
2008 Private Light – Open Gallery, Bratislava, (SVK)
Edit – Gallery 13m3, Bratislava, (SVK)
2007 Workshop 002 – Tranzit, Bratislava, (SVK)
www.miragaberova.com
Ivan Svoboda (*1980)
Studia
2001- 2007 Akademie výtvarných umění
2004 Kuvataideakatemia, Helsinki, Prof. Jyrki Siukonen
2005 Hochshule fur Bilderde Kunste, Dresden, Prof. Eberhart Bosslet
Ocenění
2010 Henkel Award – National selection
2009 Leinemann-Stiftung Kunstpreise
2007 Seat Arte emocion – 2nd Prize
Výběr ze samostatných výstav
2012 Máme doma mola, Enter Gallery, Bratislava (SVK)
2011 Keying White Screen – Člověk z Dunaje, HIT Gallery, Bratislava, (SVK)
2010 Zakázané uvolnění, (s E. Devečkovou, P. Barenyi), Galerie Meet factory, Praha
2009 Nenarozeniny, (s M. Kwiatkowskou), Entrance Gallery, Praha
2009 Dva Domy, Galerie Mladých, BKC Brno
2008 Gallery by Night 2008, (s M. Ráczem) FKSE, Budapešť
2008 Cestou z kanceláře, NoD, Praha
2007 Schnirchova 15, (s M. Kwiatkowskou), Galerie Jelení, Praha
2005 A Visitation of black pictures, Galerie ETC, Praha
www.ivansvoboda.net
Marika Kupková
Foto: www.fotomisad.cz