Geniální přítelkyně

GDP 30 10 — 11 02 2020 , vernisáž 29 10, 17:30 , , , , , , , ,

Titul výstavy Geniální přítelkyněcituje románovou tetralogii Eleny Ferrante, která je velkolepým portrétem vypravěččiny kamarádky. Východiskem výstavy je žánr portrétování přátel na příkladu několika současných umělkyň a umělců. Kurátorky sledují témata identity, zobrazení i vývoje tohoto tradičního malířského konceptu v éře selfie tyčí. Portrét či autoportrét souvisí s jistou posedlostí, se kterou se k němu autoři vrací a zachycují tváře svých blízkých či své vlastní v mnoha verzích. Lidská psychika má zvýšenou citlivost ke vnímání tváří a jejich zobrazování je pro malíře poutavé. Portrét je také přirozeným studijním „materiálem“, součástí výuky malby. Malovaný portrét stále zastává i roli „zvěčnění“ konkrétního člověka v trvanlivém médiu, pravděpodobně přesahujícím délku jeho života a zůstává tak zprávou o jeho přítomnosti. Médium malby vybízí k personifikaci obrazu víc než jiná výtvarná média. Malířský proces autor často chápe jako vývoj událostí, ve kterém ho obraz sám „vede“, „říká si“ o určitý zásah a podobně. Obraz se dostává do role jednající osoby, nadané vlastní vůlí či inteligencí. V případě portrétu může být jeho ztotožnění se zobrazovanou osobou ještě výraznější. Nesmrtelným způsobem ztvárnil motiv „žijícího portrétu“ Oscar Wilde v románu Obraz Doriana Graye. Obrazy bývají ztotožňovány i se svými autory a traduje se, že zároveň s portrétem „toho druhého“ maluje malíř vždy i sám sebe. Rovněž spisovatel/ka Ferrante, která/ý své pravé jméno a identitu drží v tajnosti, ve své tetralogii načrtla kromě přítelkyně i svůj (fiktivní) osud, „autoportrét“ života spisovatelky. Také někteří z autorů výstavy Geniální přítelkyně se vztahují spíše k vlastní identitě. Velké téma portrétu zahrnuje mnoho tuzemských autorů, Galerie U Dobrého pastýře je však prostorem spíše intimním. Pro zvolené zúžení portrétního žánru je však případný – umožňuje totiž kompaktní či intenzivní vyznění výstavy a zároveň divákům prostředkuje letmý vhled do současné formy tradičního malířského motivu.


Zastoupení umělci: Vasil Artamonov, Tamara Conde, Patricie Fexová, Blanka Jakubčíková, Igor Korpaczewski, Alexey Klyuykov, Hana Puchová, Denisa Štefanigová, Unconductive Trash

Kurátorky: Marika Kupková, Patricie Fexová