OPEN CALL FOR GALERIE MLADÝCH 2022

Galerie TIC is announcing an Open Call for exhibition projects for Galerie mladých for 2022.

If you wish to participate, please submit your filled in application along with the description of your project with visual documentation and author portfolio. Send your submission to hovezakova.galerietic@gmail.com until July 25, 2021. The results will be published on the gallery’s web and Facebook page by the end of August 2021 at the latest. Further information about the exhibition catalogue of Galerie mladých with photo documentation and an exhibition archive can be found on www.galerie-tic.cz

 The gallery offers:

  •  to cover financial costs in regard to the exhibition installation
  •  an artist/curator fee
  •  to collect and transport the exhibition
  •  basic PR (program printed material included)

 Content of application

  •  application form
  •  short description (recommended length 1 standard page) and visual documentation of the project
  •  artist/curatorial portfolio with your CV    

application

From Thumb to Little Finger

From Thumb to Little Finger
Polina davydenko
opening 1. 7. 2021
1. 7. —  9. 8. 2021
Facade Galerie TIC, Radnická 4, Brno
 
 
BlackBox
 #černáskříňka2020
 
 

During lockdown, some of us were meeting up in our homes, some were creating spontaneous coworker groups, some were visiting secretly open-operating pubs. Others scrupulously followed the guidelines and transferred their social life to the online space: studying, having fun, chatting, and procrastinating. Instead of commuting or taking walks outside, we were going back and forth between web pages and online meetings. Each break from these communication stereotypes and restrictions became so very important and hopeful. During the last year’s spring lockdown, Polina Davydenko gradually came to meet up with her friends. The meetings took place outside, in apartments or ateliers. A part of it all was also an imprint, a memory: she let everyone do one of her nails. The created micro paintings became a physical part of herself. Each author that contributed to this private collection going through gradual destruction was given a piece of the stipend awarded to the author by Galerie TIC for the Black Box project. During the second wave of lockdown Polina created a video at the initiative of Galerie TIC, in which she reflects memories of those meetings. Screen captures of that video are exhibited on the building’s façade.

 
 
 
 
 

BRNĚNSKÁ MUZEJNÍ NOC 2021

VSTUPNÉ: zdarma
Otevřeno: 18.00 – 24.00 h
Poslední vstup: 23.30 h
 
AKTUÁLNÍ VÝSTAVY
 
Lyronoši, přiškrcení slavíci a buditelky rána / Daniela a Linda Dostálkovy, Katarína Hládeková, Sára Bown Kasanová, Simona Koutná, Katarína Poliačiková, Jakub Ra, Eva Rybářová, Iveta Schovancová / Galerie U Dobrého pastýře
Snění o práci 09 / podtitul Nahodilost ve for loop / Filip Hauer / Galerie mladých
App Art/ Galerie Kontext
Polina Davydenko / #černáskříňka2020 / fasáda Galerie TIC
 
DOPROVODNÝ PROGRAM
 
18.00 – 22.00 h
Bookshop / Virtuální realita!
Ve virtuální realitě můžete být čímkoli, dělat cokoli a splnit si všechny své tajné sny. Pouhým nasazením VR brýlí se přenesete do úplně jiného světa a užijete si parádní zábavu.
 
18.00 – 20.00 h
Galerijní dvorek / Workshop Hlína!
Přemýšlíte ráno nad hrnkem kávy? Opravdu nad tím hrnkem, který držíte v ruce? Jak vznikl, kdo ho vyrobil? Poznejte proces výroby a vyzkoušejte si vytvořit vlastní na hrnčířském kruhu. Bude to opravdu hlína!
 
18.00 – 23.00 hGalerijní dvorek
Stylová oáza klidu v samém srdci centra Brna se na vás bude těšit s porcí kvalitní hudby, potěší vaše chuťové buňky a nezapomene uhasit vaši žízeň. Bude jídlo, bude pití, bude hudba.
 
18.00 – 23.30 h
Kino Art / Bat Cave cinema
Podvečer v kině Art, Radnická 4 – galerie TIC, připravený Ateliérem video FaVU v Brně. V rámci programu budou uvedeny speciální projekce filmů, videí a projekční pásmo.
 
Kompletní program bude zveřejněn předem na našich sociálních sítích a webových stránkách www. galerie-tic.cz.

Neboj se a neplač

Neboj se a neplač
Johana Merta
vernisáž 12. 5. 2021
12. 5. 2021 - 28. 6. 2021
Fasáda Galerie TIC, Radnická 4, Brno
 
BlackBox
#černáskříňka2020
 
NEBOJ SE A NEPLAČ je především moje osobní heslo.
 

Veřejnou zprávou se stalo až v období ohrožení společnosti virusem. Čas koncem roku 2019, kdy jsem žila na moravském venkově, byl v naší rodinné situaci relativní idylkou, i když jsme těžce nesli těžbu dřevin v okolních lesích. Diskuze s blízkými lidmi o duševním vlastnictvím krajiny a prožívání pocitů z “naší” ztráty, mi pomohly vyrovnat se s mizející krajinou. Odtud plynula touha zasahovat nápisy NEPLAČ na navršené “poražené zdi”, které jsme dennodenně míjeli. Vždycky jsem chtěla dělat graffiti, ale nevěděla jsem, co chci psát, co chci říct a taky jsem nerada běhala a byla srab! Ale ze strachu jsem vyrostla a poprvé jsem měla pocit, že zpráva, kterou chci psát, má smysl, který přesahuje nejen autorství, ale i trest, který by mohl z mého vandalství vzejít.

 

Výzva BLACK BOXu Galerie TIC v době celosvětového strachu byla pro mě prací hlavně s emocemi, musela jsem se zorientovat s čím vlastně zacházím, a pokud jsou to emoce, tak jak je sdílet. Bez citové lability a úpadku. Vyplavila se u mě nutnost zabývat se problémem spíš lokálně a tak vznikla druhá část zprávy, tedy NEBOJ SE. Křesťany tahle věta provází běžně, skrze její přítomnost (365 krát) v Bibli. Ale v pandemiích se lidstva tenhle konejšivý příkaz týká bezezbytku, bez ohledu na vyznání. Vytvořenou nahrávku s hlasem kazatelky a herečky Rozity Mertové jsem posílala e-mailem blízkým i vzdáleným zastupitelům obcí a měst, s tím že se stává jejich majetkem a může být použita podle jejich uvážení libovolně. Většinou ani neodpověděli.

 

 Snažila jsem se a stále se snažím podat zprávu, možná nesprávným způsobem, možná někomu, kdo ani není. Je ale stejně tak možné, že jsem stihla nepřímo oslovit víc lidí, než jsem schopná se dozvědět. Každopádně moje zpráva se v průběhu pandemií změnila. Teď zní NEBOJ SE, MŮŽEŠ PLAKAT.

Rozhovor s autorkou

Rozhovor vede Katarína Hládeková
Střih audia: Dana Balážová
Song list: Johana Merta

 

Vnitřní části prvků

Vnitřní části prvků
Juliana Höschlová
24. 3. 2021 - 10. 5. 2021
Galerie TIC, Radnická 4, Brno

Black box
#černáskříňka2020

 

Projekt Vnitřní části prvků je součástí skupinového uměleckého výzkumu s názvem Black box, který začal přísným karanténním opatřením a uzavřením hranic v České republice na jaře 2020. Autorka se formou každodenních záznamu věnuje sledování vnitřních procesů reagujících na vnější události. Díky omezením se Juliana vrátila k malbě a kresbě, které i původně vystudovala. Kresba a později převážně malba, Julianě nabídly smysluplnou perspektivu v jakémsi aktuálním globálním vakuu.


Každodenní záznam se v průběhu času zpomalil, a to i díky tomu, že se Juliana odstěhovala z velkoměsta na polosamotu do Krkonoš. Toto nové prostředí se stalo hlavním inspiračním zdrojem jejích digitálních maleb. Potřeba původního rychlého záznamu se postupně proměňuje a napojuje na tempo přírody, kde se v našem pásmu střídají čtyři roční období a kde nás neatakuje každou chvíli řada nových výzev či impulzů. Naopak se otevírá prostor k hlubšímu vnímání či pozorování a také promýšlení v širším měřítku vesmíru.


Aktuální dvojice digitálních maleb, evokujících planetu Mars, vznikla na pozadí fotografického archivu různých přírodních struktur, které autorka při pohybu v přírodě sbírá a následně zpracovává pomocí digitální technologie. Struktury a systémy, tak jak je známe, se rozmazávají, stírají a vyřezávají a následně se přetváří ve struktury a vazby nové, abstraktní. Autorka zkoumá intuitivní vytváření vize budoucnosti, u které není jasné, jaká bude a zda-li vůbec počítá s existencí lidského druhu. Malby úzce navazují na její dlouhodobý zájem o člověka a prostředí v kontextu probíhající environmentální krize.

Rozhovor s autorkou

Rozhovor vede Zuzana Janečková
Střih audia: Dana Balážová
Song list: Juliana Höschlová
Druhý díl podcastu Černá skříňka přibližuje projekt "Vnitřní částí celků" Juliany Höschlové. Má téměř hodinu, což je dvojnásobná délka oproti standardnímu rozsahu další dílů. Tato odlišnost signalizuje pokus o "zpomalení", kterým Juliana aktuálně prochází. Přestěhovala se do vesnice Bratrouchov ve Východních Krkonoších a zvýšila tak s přítelem a pejskem počet obyvatel ze sedmi na deset. Nyní se zabývá převážně digitální malbou, prací s textilem a pomýšlí také na vybudování malého komunitního a rezidenčního centra.

Brno Art Week 2021

 
► Brno Art Week nic nezastaví. Ani celosvětová pandemie!
► Brněnské galerie a výtvarně zaměřené školy se opět semkly a společně pořádáme festival, který si klade za cíl spojovat brněnskou výtvarnou scénu – galerie, umělce i diváky – což je zvlášť v posledních dnech stále palčivější téma.
► Většina programů se pravděpodobně odehraje on-line na našem YT kanále, ale možná epidemiologická situace umožní i nějaké akce "v terénu".
► On-line pro vás chystáme již známý formát trasování, velká videa o graffiti scéně v Brně a o módní návrhářce Dominice Kozákové, urbánní legendy jednotlivých galerií, sympózium o digitálním kurátorství a samozřejmě nepřijdete ani o tolik oblíbené artové rozcvičky!
► Off-line program poladíme podle aktuální situace.
► Stay tuned!
► 19. – 25. 4. 2021
► 12. ročník BRNO ART WEEK
► Pořadatelé: TIC BRNO a Masarykova univerzita
► Finanční podpora: Statutární město Brno a Ministerstvo kultury ČR
 
---------------------------------------------------------
 
Brno Art Week 2021 / CURATING ONLINE
 
Brno Art Week 2021
CURATING ONLINE
Transformace uměleckých institucí do online režimů. Ztráta institucionální aury?
21. 4. 2021 od 16 hod.
22. 4. 2021 od 17 hod.
online – Youtube Brno Art Week + stream na FB
 
 
SPEAKERS:
Středa:
Karina Kottová
Marek Pokorný
Michal Novotný
Tomáš Hrůza
 
 
Čtvrtek:
Marialaura Ghidini
Gaia Tedone
 
 
Současná pandemická situace nás nutí k intenzivnějšímu přemýšlení o prezentaci a distribuci umění do nových, dosud ne zcela prozkoumaných sfér virtuálního prostředí, které poskytují síťové platformy www. V kontextu změn produkce, distribuce a prezentace umění se na jedné straně zamýšlíme nad způsoby proměny role kurátora při přesunu prezentace umění (výlučně) do online prostoru, a na straně druhé vlastnostmi a předpoklady, které charakterizují virtuální prezentaci umění. Do jaké míry je takový výstavní formát odlišný, respektive podobný výstavě v tradiční galerii? Jakým způsobem se uplatňují zavedené kurátorské principy a metody v online prostoru? Jaká jsou specifika on-line komunikace s návštevníky festivalů nebo výstav konaných ve virtuálním prostoru? Vstupujeme do druhého roku trvání globální pandemie nemoci COVID-19, během níž musela muzea a galerie, ale také festivaly mediálního umění přehodnotit své přístupy a dobře zavedené systémy zprostředkování umění. Sympozium si klade za cíl konfrontovat a zhodnotit různé strategie zprostředkování umění a kultury, které kulturní instituce v tomto zvláštním režimu využívaly, odmítaly nebo artikulovaly jako možné scénáře pro novou dobu.
 
Sympozium, které je součástí programu Brno Art Week 2021, se koná v rámci spolupráce galerie TIC Brno, oboru TIM na FF MU a jako součást projektu Black Box/Černá skříňka a je spolufinancováno se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci programu ÉTA.

CLAN OF TWO HORSES

2. 2. 2021, 16. 2. 2021, 2. 3. 2021


Moments when art leaves the gallery are repeated in art history. Until now, the main motivation was the need of the art scene to defy the power and special restrictions of exhibition institutions; to experience creative freedom and confrontation with wider audience. The corona crisis became an unexpected impulse to re-ignite it to move closer to the public. It might be expected that more artists and galleries will share this perspective but in the age of online platforms, where the majority of culture programs has moved to, the offline relocation is an exception. That, however, does not mean it is unnecessary. Rather the opposite. That is also why the curators of Galerie TIC decided to let the art permeate through the wall and carry it from the gallery’s interior to the exterior facade. During February and March, it will gradually come to show a painted trilogy by Markéta Filipová. A complex of six paintings is designed as three painted diptychs and it is a part of the project “Black box”, which focuses on new presentations of gallery practice, which are not necessarily linked to the holding of exhibitions, and searches for current possibilities how to support the formation of live art and to how present it on to the public.

Guided walk around the Vlněna area

6. 10. 2020, 17:00

The accompanying program to the exibition od Mr. Šťovíček's Gallery as a part of the Core & Shapes cycle will take visitors to the former Vlněna factory complex, where an office complex is currently being build. The gallery itself should be remembered by its intiators Michale Dašková and Oldřich Morys and personally by Mr. Šťovíček - the last original employee of Vlněna - According to whom the gallery got its name. However, the thematic dispersion of the discussion will be wider - from the issue of dealing with industrial heritage to the social impact of gentrification.

 

Conditional Constructions II.: Still Live (Natural Painters)

04. 08. 2020


Tomáš Moravanský


A part of the vernissage is a movement composition directed by Tomáš Moravanský. It is the second of his series of performative interventions under the name of “Conditional Constructions” prepared by him for this year’s Galerie TIC exhibition program. “Conditional Constructions II: Still Live (Natural Painters)” deals with the expression of individuality when the prerequisite for success is to exclude one’s subjective decision.  

Conditional Constructions I: INTERPELLATION

18. 2. 2020

Tomáš Moravanský

Interpretation: Miriam Budzáková, Simona Štangová, Nikola Majtanová, Barbora Janáková

We may be exposed to interpellation at any time and under any circumstances, even if we believe that we
are outside of the ideology, we are in fact in its core. Let's imagine a walking individual. Somewhere
(commonly from behind their back) can be heard an interpellation, “Hey, you over there!”. One of the
individuals (in 90 % of cases it is the subject of the interpellation) will turn, because they believe, guess,
or know, that it is regarding them and therefore acknowledge that they are subject of the interpellation.
Existence of ideology and interpellation of individuals as subjects is one and the same thing.
Series of sequential happenings, situated into the TIC Gallery directed by Tomáš Moravanský
(INSTITUT INSTITUT) uncovers interpellative forces of ideology, in the reflection of movement
and interaction, in everyday, work or social, programmed forms. It takes the choreography
defined as a system of power control over the human body in activities, that are in society
considered to be expression of freedom and individualism. It works with a register of civil
movements, not falling into dance category, but can be its starting material. Conditional
Constructions I, II, III, IIII are four conditional shapes, physical compositions, performances intervening
into the space of gallery according to its current layout. CC refer to the set of interconnected gallery
projects, object installations, performances and short films under title STILL LIVE, in which Moravanský
explores and works with the topic of day-to-day life, psychology of movements, intellectual property and
culture of individualism in connection with phenomenology.,

Dancing and moving composition INTERPELLATION, that is part of the first episode of four-
episode series of performative interventions titled Conditional Constructions, continues in same
evening with opening of author's other standalone exhibition STILL LEFT in G99 Gallery in Dom
Páně z Kunštátu (beginning in G99 Gallery at 18:00).

Cores and Shapes

Galerii KonText – 2020

Guest curator, who will cover the programme of the KonText gallery for 2020 is Šimon Kadlčák. In his exhibition concept Cores and Shapes, he will build on the KonText programme from 2017 and 2018, when the Kontext was managed by representatives of alternative „showcase“ exhibition spaces – curatorial teams of Gallery Art in Brno and Showcase Gallery Deniska in Olomouc. Concept for 2020 in a sense finalises this lineage by introducing several selected showcase galleries, which existed in Brno (or on occasion still exist) in a series of five exhibitions. In fact, in 2013 – 2019 Šimon Kadlčák was one of the curators of independent gallery Umakart, one of the most significant local galleries in this category.

Concept of gallery in non-standard exhibition spaces experienced its boom in Czech context around 2010. In that time, many distinct indepent do-it-yourself galleries have been emerging throughout the country, sharing a specific set of common characteristics: the exhibitions took place in showcases, vitrines, but also in wallets, toilets or fridges. Most of the galleries were in the exterior. Viewers couldn't enter the galleries, they could only look at them from the outside. “The organisers” and curators were commonly students of art schools. Important element was therefore the community aspect of meetings on streets with tasting of cheap wines from old mugs from bazaars.
Nowadays, the trend of showcase galleries is rather declining. The Cores and Shapes is therefore „an archeological probe“ monitoring the state and changes of this trend (and overall local scene) approximately from 2008 until now. The final presentation of individual exhibitions will always be formed in cooperation with organisators and curators, who were at that time in charge of these galleries and gave them their character.

Curator: Šimon Kaldčák

That object resembles a raft with a sail

7. 8. – 7. 9. 2019, Adam Heyduk

The installation in the courtyard of Radnická 4 by Adam Heyduk, a Sculpture Studio student at the
Faculty of Fine Arts in Brno, combines the dimensions of an object and sound. The object uses the
fundamental principles of support, where the steel strings are erected as a structural component and
connected to the supporting element. Yet the strings still retain the original property for which they
were created, that being sound. This property cooperates with the glass, which is also placed in a
different position and acts as a sounding board. The angle closing the glass pane and the base follows
the inclination of the columns in the atrium. The essence of the object, which is a mix between a
sculpture and musical instrument, is the placement of its elements in unusual positions, thereby
distorting the original meaning of the object and creating tension between the original and new
properties of the material. In this way, the object becomes temporary and insecure in its own
existence. The exhibition loosely reflects numerous sculptural presentations that were held in the
courtyard in the 1990s.

In The Garden at Vanek’s

13. 7. 2019    
Collateral program of an exhibition …when ceramics was not cool yet, linked with the exhibition Brno Art Open 2019
The house of Vaneks’ in Bratislava residential neighborhood Koliba is surrounded by a garden. The intended park with author’s ceramics artifacts has turned with time into a green jungle. Collateral program of an exhibition …when ceramics was not cool yet is an expedition, community charity work, and rescue as well as cleansing activity all at once. The event should free the garden of self-seeded trees, literally archaeologically drag out into the light the ceramics artifacts hidden in the greenery, and prepare the premises for the work of a landscape architect. The organizers have nothing against a picnic and debates about the work and life of Imrich Vanek. More details will be published on the web page and facebook page of the gallery.

Andrea Demek / Sochařská laboratoř (Sculpting laboratory)

12-05-2019 — 15:00 – 17:00


Kabinet — Galerie TIC
Andrea Demek / Sochařská laboratoř (Sculpting
laboratory)


With mirrors and laser light, we will learn how
to use the space in historical architecture. We will create
installations or models using materials, such as ropes,
yarns, tapes and boards. From 3 – 99 years.

INTERREGNUM

The Interregnum project of New Media I Studio of The Academy of Fine Arts Prague see modern times
as a period of interim governance, when the old ends and the new is not yet established. And it ́s
indifferent, whether we talk about structure of society, ways of communication or function and
presentation of visual art. Film can be perceived also as a manifest, which concisely and directly finds a
way out of contemporary medial and also ideological chaos.

Launch of Katerina ́s book