Brno Art Week 2021

 
► Brno Art Week nic nezastaví. Ani celosvětová pandemie!
► Brněnské galerie a výtvarně zaměřené školy se opět semkly a společně pořádáme festival, který si klade za cíl spojovat brněnskou výtvarnou scénu – galerie, umělce i diváky – což je zvlášť v posledních dnech stále palčivější téma.
► Většina programů se pravděpodobně odehraje on-line na našem YT kanále, ale možná epidemiologická situace umožní i nějaké akce "v terénu".
► On-line pro vás chystáme již známý formát trasování, velká videa o graffiti scéně v Brně a o módní návrhářce Dominice Kozákové, urbánní legendy jednotlivých galerií, sympózium o digitálním kurátorství a samozřejmě nepřijdete ani o tolik oblíbené artové rozcvičky!
► Off-line program poladíme podle aktuální situace.
► Stay tuned!
► 19. – 25. 4. 2021
► 12. ročník BRNO ART WEEK
► Pořadatelé: TIC BRNO a Masarykova univerzita
► Finanční podpora: Statutární město Brno a Ministerstvo kultury ČR
 
---------------------------------------------------------
 
Brno Art Week 2021 / CURATING ONLINE
 
Brno Art Week 2021
CURATING ONLINE
Transformace uměleckých institucí do online režimů. Ztráta institucionální aury?
21. 4. 2021 od 16 hod.
22. 4. 2021 od 17 hod.
online – Youtube Brno Art Week + stream na FB
 
 
SPEAKERS:
Středa:
Karina Kottová
Marek Pokorný
Michal Novotný
Tomáš Hrůza
 
 
Čtvrtek:
Marialaura Ghidini
Gaia Tedone
 
 
Současná pandemická situace nás nutí k intenzivnějšímu přemýšlení o prezentaci a distribuci umění do nových, dosud ne zcela prozkoumaných sfér virtuálního prostředí, které poskytují síťové platformy www. V kontextu změn produkce, distribuce a prezentace umění se na jedné straně zamýšlíme nad způsoby proměny role kurátora při přesunu prezentace umění (výlučně) do online prostoru, a na straně druhé vlastnostmi a předpoklady, které charakterizují virtuální prezentaci umění. Do jaké míry je takový výstavní formát odlišný, respektive podobný výstavě v tradiční galerii? Jakým způsobem se uplatňují zavedené kurátorské principy a metody v online prostoru? Jaká jsou specifika on-line komunikace s návštevníky festivalů nebo výstav konaných ve virtuálním prostoru? Vstupujeme do druhého roku trvání globální pandemie nemoci COVID-19, během níž musela muzea a galerie, ale také festivaly mediálního umění přehodnotit své přístupy a dobře zavedené systémy zprostředkování umění. Sympozium si klade za cíl konfrontovat a zhodnotit různé strategie zprostředkování umění a kultury, které kulturní instituce v tomto zvláštním režimu využívaly, odmítaly nebo artikulovaly jako možné scénáře pro novou dobu.
 
Sympozium, které je součástí programu Brno Art Week 2021, se koná v rámci spolupráce galerie TIC Brno, oboru TIM na FF MU a jako součást projektu Black Box/Černá skříňka a je spolufinancováno se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci programu ÉTA.

Vnitřní části prvků

Vnitřní části prvků
Juliana Höschlová
24. 3. 2021 - 5. 5. 2021
Galerie TIC, Radnická 4, Brno

Black box
#černáskříňka2020

 

Projekt Vnitřní části prvků je součástí skupinového uměleckého výzkumu s názvem Black box, který začal přísným karanténním opatřením a uzavřením hranic v České republice na jaře 2020. Autorka se formou každodenních záznamu věnuje sledování vnitřních procesů reagujících na vnější události. Díky omezením se Juliana vrátila k malbě a kresbě, které i původně vystudovala. Kresba a později převážně malba, Julianě nabídly smysluplnou perspektivu v jakémsi aktuálním globálním vakuu.


Každodenní záznam se v průběhu času zpomalil, a to i díky tomu, že se Juliana odstěhovala z velkoměsta na polosamotu do Krkonoš. Toto nové prostředí se stalo hlavním inspiračním zdrojem jejích digitálních maleb. Potřeba původního rychlého záznamu se postupně proměňuje a napojuje na tempo přírody, kde se v našem pásmu střídají čtyři roční období a kde nás neatakuje každou chvíli řada nových výzev či impulzů. Naopak se otevírá prostor k hlubšímu vnímání či pozorování a také promýšlení v širším měřítku vesmíru.


Aktuální dvojice digitálních maleb, evokujících planetu Mars, vznikla na pozadí fotografického archivu různých přírodních struktur, které autorka při pohybu v přírodě sbírá a následně zpracovává pomocí digitální technologie. Struktury a systémy, tak jak je známe, se rozmazávají, stírají a vyřezávají a následně se přetváří ve struktury a vazby nové, abstraktní. Autorka zkoumá intuitivní vytváření vize budoucnosti, u které není jasné, jaká bude a zda-li vůbec počítá s existencí lidského druhu. Malby úzce navazují na její dlouhodobý zájem o člověka a prostředí v kontextu probíhající environmentální krize.

KLAN DVOU KONÍ

Klan dvou koní
Markéta Filipová
2. 2. 2021, 16. 2. 2021, 2. 3. 2021 - 23. 3. 2021
Galerie TIC, Radnická 4, Brno

Black box
#černáskříňka2020

 

V dějinách moderního výtvarného umění se opakují okamžiky, kdy umění opouští galerii. Až dosud byla hlavní motivací potřeba umělecké scény vzepřít se mocenským či prostorovým omezením výstavních institucí. Zažívat tvůrčí svobodu i konfrontaci se širším okruhem diváků. Korona krize se stala nečekaným podnětem znovunastartování pohybu směrem blíž veřejnosti. Dalo by se očekávat, že jej bude sdílet plno umělců, umělkyň a galerií, ale v době nadvlády online platforem, kam se přesunula velká část kulturních programů, zůstává tento offline přesun výjimečný. To ale neznamená, že není potřebný. Právě naopak. I proto se kurátorky Galerie TIC rozhodly nechat umění prostoupit skrze zeď a z interiéru galerie jej přenést i na vnější fasádu budovy. V průběhu února a března se na něj postupně objeví malířská trilogie od Markéty Filipové. Soustava šesti maleb je koncipována do třech malířských diptichů a je součástí projektu Černá skříňka, který je zaměřen na nové podoby galerijní praxe, jež nejsou nutně vázány na pořádání výstav a hledá aktuální možnosti, jak podpořit vznik živého umění a jak je zprostředkovávat veřejnosti. 

NAHRÁVKA

Markéta Filipová vystavovala před několika lety v Galerii mladých svou diplomku. Teď se její malby do toho prostoru vrací znovu, jen s tím rozdílem, že “prostoupily zdí” až do ulice. I nyní provádí autorka jakési pomalé rozfázování nebo rozpohybování malby. Aktuální projekt Klan dvou koní je věnován sbližování člověka nebo zvířete a lásce k přírodě. V sérii tří diprichů se odvíjí příběh o postupném prolnutí bytostí, zvířete a člověka. Není zcela jasné kdo je kdo, kým byl na začátku a v koho se promění. Důležitý je vztah, který se dynamicky rozvíjí. Aktéři příběhu se o sobě navzájem dozvídají, z mlhy pomalu vystupují jasnější obrysy. Počáteční opatrnost je na místě, pokud se ale o sobě chtějí naučit víc, budou muset s odvahou popojít o krok blíž k sobě navzájem.

Součástí Markétina projektu je i podcast, na němž Markéta spolupracovala s Danou Balážovou a Tomášem Hrubišem. Autorčin poetický text je o společně stráveném času, který je teď pro nás vzácnější víc než kdy dřív. Chvíle, jež spolu sdílíme, se tak stávají mnohem magičtější a silněji se nám vrývají do paměti a spouští fantazii. Všem zmíněným motivům je společná zvýšená nebo změněná citlivost, která může být jednou z pozitivních zkušeností, kterou nám dává současná krize. 

Komentovaná procházka po areálu Vlněny

6. října 2020 v 17:00 

Doprovodný program k výstavě Galerie pana Šťovíčka v rámci cyklu "Jádra a Tvary" kurátora Šimona Kadlčáka návštěvníky zavede do někdejšího továrního areálu Vlněny, na jehož místě právě vyrůstá kancelářský komplex.
Galerie pana Šťovíčka se nacházela v jedné z budov někdejší textilní továrny Vlněna z 19. století. Část chátrajícího komplexu v nultých a desátých letech 21. století sloužila jako ateliéry a tak lze tehdejší Vlněnu považovat za jeden z mála příkladů uměleckého squatu v Brně.
Na galerii by měli zavzpomínat její iniciátoři Michaela Dašková a Oldřich Morys a osobně i pan Šťovíček, poslední původní zaměstnanec Vlněny, podle něhož galerie získala název.
O sociálních dopadech gentrifikace v Brně promluví sociální geograf Vojtěch Kaláb. 

Conditional Constructions II.: Still Live (Natural Painters)

04. 08. 2020

Tomáš Moravanský

Součástí vernisáže bude pohybová kompozice v režii Tomáše Moravanského. Jedná se o druhou část ze
série performativních intervencí pod názvem "Conditional Constructions", které připravil pro letošní
výstavní program Galerie TIC. „Conditional Constructions II.: Still Live (Natural Painters)“ se zaobírá
výrazem individuality, kdy předpokladem úspěchu je vyloučení subjektivních rozhodnutí.

Conditional Constructions I: INTERPELLATION

18. 2. 2020

Tomáš Moravanský

Série na sebe navazujících happeningů, situovaných do prostorů Galerie TIC, v režii Tomáše Moravanského (INSTITUT INSTITUT), se zabývá odkrýváním interpelativních sil ideologií, v odrazu pohybu a interakce, v každodenních, pracovně či sociálně naprogramovaných formách. Přebírá choreografii chápanou jako systém mocenské kontroly nad lidským tělem v činnostech, které jsou ve společnosti chápány jako projev svobody či individualismu. Pracuje s registrem civilních pohybů, které nespadají do tance, ale mohou být jeho výchozím materiálem. Conditional Constructions I, II, III, IIII jsou čtyři podmíněné tvary, pohybové kompozice, performance intervenující do prostorů galerie na základě jejího momentálního uspořádání. CC se odkazují k souboru propojených galerijních projektů, objektových instalací, představení a krátkých filmů pod zastřešujícím názvem STILL LIVE, ve kterém Moravanský zkoumá a pracuje s tématem každodennosti, psychologie pohybu, intelektuálním vlastnictvím a kulturou individualismu ve vztahu k fenomenologii.

Tanečně pohybová kompozice INTERPELLATION, která je součástí první části čtyřdílné série performativních intervencí pod názvem Conditional Constructions, navazuje v tentýž večer k zahájení autorovy samostatné výstavy STILL LEFT v Galerii G99, v Domě Pánů z Kunštátu (začátek v Galerii G99 v 18:00 h).

JÁDRA&TVARY

Galerii KonText – 2020

Hostujícím kurátorem, který zaštítí program výstavního prostoru KonText, bude v roce 2020 Šimon Kadlčák. Ten ve své výstavní koncepci Jádra a Tvary naváže na programové směřování KonTextu v letech 2017 a 2018, kdy s ohledem na prostorově-tvarovou příbuznost s alternativními „vitrínkovými“ výstavními prostory KonText spravovaly představitelé tohoto typu galerií – kurátorské týmy brněnské Galerie Art a olomoucké Vitrínky Deniska. Koncepce pro rok 2020 tuto linii do jisté míry završí, když v sérii pěti výstav postupně představí několik vybraných „vitrínek“, které v Brně v minulosti fungovaly (nebo – méně obvykle – fungují doposud). Šimon Kadlčák byl sám mezi lety 2013–2019 jedním z kurátorů nezávislé galerie Umakart, jedné z nejvýraznějších v dané kategorii na místní scéně.

Galerie v nestandardních výstavních prostorech zažily svůj boom na české scéně okolo roku 2010. Prakticky po celé republice se tou dobou objevila celá řada výrazných nezávislých do-it-yourself galerií, sdílejících určitou sadu společných znaků: Vystavovalo se ve výlohách, vitrínách, ale i peněženkách, záchodech či lednicích. Většina galerií byla v exteriéru. Do galerií často nebylo možné vstoupit, šlo si je jenom prohlížet zvenku. „Zřizovateli“ a kurátory byli nejčastěji studenti uměleckých škol. Důležitým prvkem pak byl komunitní aspekt společného pouličního setkávání spojeného s degustací levných vín z ošuntělého bazarového hrníčku. 

V současné chvíli je trend vitrínkových galerií spíš na ústupu. Jádra a Tvary tak budou „archeologickou sondou“ sledující stav a proměny tohoto trendu (a obecněji i lokální scény) přibližně od roku 2008 do současnosti. Pojetí a výsledná podoba jednotlivých výstav bude vznikat vždy ve spolupráci s původními galeristy či kurátory, kteří vybrané galerie v dané době vedli a určovali jejich ráz. 

Hostující kurátor: Šimon Kadlčák

TEN OBJEKT PŘIPOMÍNÁ VOR S PLACHTOU

TIC – Dvorek

Součástí vernisáže je live performance Adama Hejduka a Jiřího Habarty – v 18.00 h  

Instalace na dvorku Radnické 4, jejímž autorem je student ateliéru sochařství brněnské FaVU Adam Hejduk, kombinuje objektovou a zvukovou dimenzi. Využívá základní principy zapření –ocelová struna má v objektu funkci konstrukčního prvku, který podpírá a zároveň spojuje. Přitom instalace využívá i původní vlastnosti strun, pro kterou byly vyrobeny, a tou je znělost. Rovněž použité sklo hraje jinou roli, než bývá obvyklé, a funguje jako rezonanční deska. Úhel, jejž svírá tabule skla s podstavou, navazuje na úhel náklonu sloupů v atriu. Podstatou objektu, který se pohybuje na rozhraní mezi sochou a hudebním nástrojem, je postavení použitých prvků do neobvyklých poloh, čímž je narušen původní význam věci, vzniká napětí mezi její původní a novou funkcí. Objekt se tak stává dočasným a nejistým.
Výstava volně navazuje na četné sochařské prezentace, které se na dvorku odehrávaly v 90. letech.

Instalace je přístupná v prostoru Dvorek 7. 8. – 7. 9. 2019.

ZAHRADA IMRICHA VANEKA

06-07-2019   

Doprovodný program k výstavě …když keramika ještě nebyla cool v propojení s přehlídkou Brno Art Open 2019

Okolí domu manželů Vanekových v bratislavské vilové čtvrti Koliba obklopuje zahrada. Zamýšlená parková výsadba, kterou doplňují autorovy keramické artefakty sae časem proměnila v zelenou džungli. Doprovodný program k výstavě …když keramika ještě nebyla cool je expedicí, komunitní brigádou a záchrannou očistnou akcí zároveň. Má zbavit zahradu od náletových dřevin, doslova archeologicky na světlo vytáhnout v zeleni skryté keramické artefakty a připravit půdu pro práci zahradního architekta. Pikniku a debatám o práci, živote a díle Imricha Vaneka se organizátoři nebrání.

GALERIE PAVUČINOU. ČEHO?

12-05-2019 — 15:00 – 17:00 h

Workshop s ANDREOU DEMEK se Sochařskou laboratoří

Doprovodný program k výstavě Richarda Loskota INDUKCE

Mezigenerační workshop je určen pro děti i dospělé od 3 do 99 let, pro jednotlivce, páry i rodiny. Předchozí zkušenost s tvorbou není nutná.

S pomocí zrcadel a laserového světla si ukážeme, jak pracovat s prostorem v historické architektuře. Vytvoříme instalaci nebo model s pomocí materiálů jako jsou provazy, nitě, pásky a latě. 
Budeme hledat vzájemné prostorové vztahy, zkoumat, jak je možné se v prostoru pohybovat a zaznamenávat stopy. Půjde především o prostor pro hru, zkoumání a experimenty, kterým Vás osobně provedu. AD

Vstup volný

Rezervujte si volná místa emailem: andrea.demek1@gmail.com

INTERREGNUM

09-02 — 23-03 2019

Kabinet, Galerie TIC

Projekt ateliéru Nových médií I. pražské Akademie výtvarných umění Interregnum pojímá současnost jako mezivládí, jako dobu, kdy staré končí a nové ještě není ustanoveno. A je v podstatě lhostejné, zda se jedná o organizaci společnosti, způsoby komunikace nebo funkci a podobu vizuálního umění. Film lze vnímat i jako manifest, který se lapidárně a bez vytáček vypořádává se současným mediálním, ale i ideologickým chaosem.

Autoři videa:

Kryštof Brůha, Eva Hřebíková, Magdaléna Kašparová, Philipp Kolychev, Šimon Levitner, Johana Novotná, Mišo Ormos, Jaromír Pesr, Jakub Rajnoch, Tomáš Svoboda, Klára Švandová, Danil Tcytkin, Karolína Vojáčková, Linda Vondrová

Poděkování:

Ondřej Chrobák, Gabriela Kotiková, Karina Kottová, Marika Kupková, Jiří Ptáček, Ondřej Stupal, Radek Váňa, Tomáš Vaněk

Text:

Anežka Bartlová