Galerie TIC vyhlašuje Open Call na výstavní projekty do Galerie mladých pro rok 2024. Prosíme zájemce, aby zasílali vyplněnou přihlášku, popis projektu s jeho obrazovou dokumentací a autorské portfolio do 16. července 2023 na adresu hovezakova.galerietic@gmail.com. Výsledky budou publikovány na webu a fb galerie nejpozději do konce srpna 2023.
Galerie poskytuje:
– finanční krytí nákladů spojených s instalací výstavy;
– honorář vystavujícím umělcům/umělkyním a kurátorům/kurátorkám;
– svoz výstavy;
– základní PR (včetně programových tiskovin).
Obsah přihlášky:
– přihlašovací formulář;
– stručná charakteristika projektu (doporučený rozsah 1 NS) a obrazová dokumentace projektu;
– portfolio umělce/kurátora včetně CV.
Galerie TIC, Kino CIT
Radnická 4
VSTUPNÉ: zdarma
20. 5. 2023
Otevřeno: 18:00 - 24:00
Poslední vstup: 23:30
AKTUÁLNÍ VÝSTAVY
• Všade doma, dobře nejlíp / Katarína Hládeková a Václav Magid / Galerie U Dobrého pastýře
• Love rhymes with fuck you / Jan Bražina / Galerie mladých
• Žijeme ve společnosti #2 / Jakub Polách / Galerie Kontext
Více info bude zveřejněno na instagramových a facebookových stránkách ateliéru.
Kino CIT
Galerie TIC
Radnická 4, Brno
18. 4. 2023 / 17:00
Jak se propisují současné krize do prezentace umění? Jak na ně reaguje kurátorská praxe? Jak se v této situaci mění role galerií? A co transformace kulturních obsahů do virtuálního prostoru? Odpovědi na tyto otázky hledá nová kolektivní monografie šestnácti českých a zahraničních autorů a autorek. Kniha Black Box Book, s podtitulem Archives and Curatorship in the Age of Transformation of Art Institutions (Masaryk University Press 2022) nabízí vhled jak do lokálních tak do širších kulturních rámců. Autorský tým zkoumá vyvíjející se topologii online kurátorství a využití umělé inteligence v online kurátorské praxi. Reflektuje při tom vlastní výstavní projekty, přičemž využívá terminologii vyvinutou v rámci teoretické diskuse obklopující online kurátorství, vycházející z teorie digitálních a síťových médií.
Publikace je vyústěním dlouhodobé spolupráce Galerie TIC a Teorie interaktivních médií ÚHV FFMU. Její vydání bylo podpořeno Technologickou agenturou ČR a Ministerstvem kultury České republiky.
Knihu představí její editorky Jana Horáková, Marika Kupková, Monika Szűcsová a grafická designérka Alina Matějová. Publikace je zveřejněna online v režimu open access a psána v angličtině.
HORÁKOVÁ Jana, Marika KUPKOVÁ a Monika SZŰCSOVÁ. The Black Box Book : Archives and Curatorship in the Age of Transformation of Art Institutions. 1., elektronické vydání. Brno: Masaryk University Press, 2022. 421 s. The Black Box, 1. ISBN 978-80-280-0225-1. doi:10.5817/CZ.MUNI.M280-0225-2022.
*Akce je součástí výtvarného festivalu Brno Art Week 2023.
Poslechový večer v Kině CIT (Galerie TIC), ve kterém zazní mezinárodně oceněná rozhlasová Hra na uši a autorská prezentace jejích tvůrců režiséra Jiřího Adámka Austerlitze a hudebníka, kurátora a audiovizuálního umělce Ladislava Železného.
V autorské prezentaci nechají tvůrci nahlédnout do svých soukromých archivů. Připravili ukázky výtvarných a především hudebních inspirací, které je v posledních letech ovlivnily. Nabídnou také záznam své vlastní experimentace, kterou spolu s dalšími členy tvůrčího týmu inscenace Lidé chodí sem a tam podnikly.
Hra na uši
Zbyněk Baladrán
Nekrologie
15. 11. 2022 – 11. 2. 2023
Galerie U Dobrého pastýře
kurátorka: Marika Kupková
Komentovaná prohlídka 1. 2. 2023 / 17:30
Komentovaná prohlídka výstavy Zbyňka Baladrána, kterou připravil pro Galerii TIC, upřesní její východiska a naznačí možné výklady. Řeč bude o moci, agresi, manipulaci, jazyku, ale i spekulaci a humoru. Těšíme se na Vás!
Umění jako práce: co je můj status?
9. 1. 2023 / 17:30 / Galerie TIC
Je umění hobby anebo je to vlastně práce, která má svá specifika? Jak máme v chronicky podfinancované kulturní sféře vlastně tvořit, kurátorovat a psát, když náklady na běžný život stále stoupají?
Ministerstvo kultury ČR aktuálně připravuje definování tzv. statusu umělce a umělkyně, nového zákonného rámce, který by měl umožnit všem pracujícím v kultuře a umění lépe fungovat v nejistém světě. Takzvaný status umělce a umělkyně ještě není pevně ustanoven a stále je možné zapojit se do vyjednávání.
Spolek Skutek a další profesní asociace se do vyjednávání snaží aktivně zapojit například skrze dotazník. Základem pro ukotvení rámce statusu umělce a umělkyně je sběr informací o tom, kdo to vlastně umělecky tvůrčí osoby jsou, co je možné pod tvůrčí činnost zahrnout, jaké mají potřeby a v jaké sociální situaci se nacházejí. Právě tyto otázky se pokusí zodpovědět akce, kterou pořádá časopis Artalk a brněnská pobočka Spolku Skutek.
Vyzvaní umělci a umělkyně představí své (provizorní) odpovědi na výše načrtnuté otázky formou krátkých autorských vstupů.
Pozvání přijali:
* Zbyněk Baladrán
* Polina Davydenko
* Jakub Jansa
* Barbora Klímová
* Max Máslo
Následovat bude stručné shrnutí aktuální situace vyjednávání s MK ČR a moderovaná diskuse s publikem, kterou povede Johana Lomová za Spolek Skutek a Anežka Bartlová za Artalk
> z akce bude pořízen záznam
Jednodenní knižní festival v Domě umění města Brna. Prodej a prezentace knih o umění, architektuře a designu. Debaty, dílny a setkání. Již brzy!
kdy: čtvrtek 8. 12. 2022 od 14:00 do 20:00
kde: foyer a studio Domu umění města Brna
událost pořádá: Dům umění města Brna, Galerie TIC a Nakladatelství VUTIUM
PRODÁVAJÍCÍ:
Dům umění města Brna
Galerie TIC
Nakladatelství VUTIUM, FaVU VUT
Fait Gallery
Moravská galerie
Národní památkový ústav
Seminář dějin umění FF MU
Nakladatelství JAMU
Vašulka Kitchen Brno
Srdečně vás zveme na dopolední komentovanou prohlídku 1. 12. 2022 v 10:00 v Galeriii U Dobrého pastáře.
Zbyněk Baladrán
Nekrologie
Vernisáž 15. 11. 2022 / 18:00
15. 11. 2022 – 11. 2. 2023
Galerie U Dobrého pastýře
kurátorka: Marika Kupková
Výstava NEKROLOGIE propojuje historicko-kulturní odkazy s kontrapunktickými texty, jež parafrázují současný diskurz neoliberální společnosti. Nabízí divákům/čkám možnost obdobné svévole ve skládání, propojování a vynalézání významů.
Galerie TIC vyhlašuje Open Call na výstavní projekty do Galerie mladých pro rok 2023. Prosíme zájemce, aby zasílali vyplněnou přihlášku, popis projektu s jeho obrazovou dokumentací a autorské portfolio do 10. července 2022 na adresu hovezakova.galerietic@gmail.com. Výsledky budou publikovány na webu a fb galerie nejpozději do konce srpna 2022.
Galerie poskytuje:
– finanční krytí nákladů spojených s instalací výstavy;
– honorář vystavujícím umělcům/umělkyním a kurátorům/kurátorkám;
– svoz výstavy;
– základní PR (včetně programových tiskovin).
Obsah přihlášky:
– přihlašovací formulář;
– stručná charakteristika projektu (doporučený rozsah 1 NS) a obrazová dokumentace projektu;
– portfolio umělce/kurátora včetně CV.
Jaké byly kulturní a společenské trendy roku 2002? A co řešila tehdejší umělecká scéna? Co nám řekne tato cesta časem o současnosti? Festival každoročně pořádá TIC Brno a Katedra výtvarné výchovy PedF MUNI ve spolupráci s brněnskými galeriemi, muzei a vysokými školami. Součástí festivalového programu jsou výstavy, performance, workshopy, konference, komentované procházky, přednášky a další aktivity, které cílí na uměleckou i širokou veřejnost, rodiny s dětmi i školní skupiny. Cílem festivalu je iniciovat a rozvíjet dlouhodobý vztah mezi galeriemi a jejich návštěvníky a současnými a atraktivními formami zprostředkovávat umění.
Retro party na dvorku TIC u příležitosti festivalu vizuálního umění Brno Art Week. Michael Jackson mává dítětem na balkóně, Britney chodí s Justinem a v kinech je první Spider-Man a druhý Pán prstenů. Každý musí mít doma cédéčka s Avril Lavigne, Eminemem a Linkin Park. Džíny se nosí proklatě nízko a kdo nemá melír jako by nebyl. Píše se rok 2002…
Party Kina CIT a Galerie Art, dress code a tematická hudba. Pohoštění zajištěno.
Video hry, appky, virtuální a rozšířená realita – digitální technologie zobrazování se staly nedílnou součástí našeho života a vytváří novodobý labyrint, ve kterém se pohybujeme občas jako ryba ve vodě, občas jako slon v porcelánu. Skrytá logika procesů a protokolů tohoto labyrintu nemusí být na první pohled viditelná, a přednáška sáhne k nástrojům současné filosofie, řešící téma virtuálního afektu: procedurální rétorika, ludonarativní nesoulad, pokémon GO. Společně s Donnou Haraway se budeme tázat po tom „jaké příběhy tvoří světy, a jaké světy tvoří příběhy“…
// Vít Bohal je členem spolku Diffractions, zajímá se o akceleracionismus, post-humanismus, Prométheismus, a směry kritické teorie. //
Přednáška je součástí celoročního dramaturgického cyklu umělkyně, kurátorky a pedagožky Kataríny Klusové, který prohlubuje témata aktuálních výstav Galerií TIC. Příspěvek Víta Bohala navazuje na koncepty, které ve své instalaci Oozing Worlds into Being v Galerii mladých formuluje Lukáš Prokop. Výstava potrvá do soboty 23. 4. 2022.
------------------------------------------------------------------------------
12. 4. 2022 / 18:30
Přednáška (cca. 50 min) bude v češtině a po ní bude následovat diskuze.Kapacita: 15 osob
Přednáška proběhne v prostoru expozice flory a fauny Moravského zemského muzea na Zelném trhu.
Rezervace na: hovezakova.galerietic@gmail.com
V případě pozdějšího příchodu volejte na číslo 604228817.
Vstup volný.
24. 3. 2022 / 14:00 / Galerie U Dobrého pastýře
Komentovaná prohlídka výstavy s účastí umělkyně Barbory Kleinhamplové.
Další ze série jednorázových událostí v dramaturgii umělkyně, kurátorky a pedagožky Kataríny Klusové, vážících se k právě probíhajícím výstavám. Celoroční cyklus Galerie Kontext obsahuje sedm realizací v různých formách odehrávajících se v nikách foyer, kinosále, prostoru bookshopu nebo přímo ve výstavách a rozšiřuje kontexty jejich témat.
BODA: Vyplyň v děj v bříškách prstů
Luboš Svoboda, autorské čtení
Dernisáž výstavního cyklu App Art
27. 1. 2022 od 18:00
Galerie Kontext
Setkání nad lyrickými texty, které se urodily pod vlivem zážitků s digitálním prostředím jakoby to bylo prostředí bez nutnosti přídavného jména. Pokud technologie krade básníkům metafory, je třeba, aby lyrika byla jen cutting edge. Někdy si připadám že nestárnu, ale zastarávám.
Celoroční cyklus výstav App Art v galerii Kontext se věnuje způsobům, jakými je sdílená uživatelská zkušenost s mobilními aplikacemi reflektována v tvorbě aplikací s uměleckým obsahem. První výstava se zaměřovala na uchopení samotného charakteru uměleckého média mobilních aplikací, druhá se věnovala fenoménu selfie-portrétu a třetí, aktuální výstava, se blíže zabývá aplikacemi, které výrazně pracují s textovou složkou.
Textová složka je v případě aplikací přítomná na několika úrovních. Od textů určených uživateli, obsahujících sdělení, přes texty spojené s používáním aplikace, až po ty, které jsou běžnému uživateli skryté, určené ke komunikaci aplikace se sítěmi a dalšími programy.
Další úrovní, už ale přesahující rámec výstavního konceptu, jsou texty vzniklé na základě uživatelské zkušenosti.
Luboš Svoboda je autorem sbírky Vypadáme, že máváme, za kterou byl nominován na Cenu Jiřího Ortena, vede nakladatelství Lačnit Press (lacnitpress.cz) a je šéfredaktorem kurátorské platformy pro současnou poezii Psí víno (psivino.cz).
Nový prostor je mobilní aplikace umělkyně Victorie Duryaginy a umělců Dominika Hlinky a Tomáše Moravanského na principu augmentované reality (AR), skrze kterou je možné zasazovat do fyzického prostoru virtuální modely postav bezdomovců. Aplikace má zaručit "dopřání si" pocitu falešného rozhořčení z bezpečného odstupu skrze fotoaparát smart phonu. Zároveň může naplnit vnitřní potřebu poukázat a sdílet společenské problémy (i tam, kde nejsou).
Uživatel/ka si může za pomoci QR kódu aplikaci stáhnout z applestore nebo googleplay. Nový prostor není určen pro každého, funguje výhradně na novějších typech chytrých zařízení podporujících funkci AR. Vybere si libovolné místo, kam pomocí fotoaparátu umístí jím zvolenou postavu. Je možné zároveň vybírat z více charakterů i figurálních poloh. Umisťovat je lze v libovolném počtu, až dokud aplikaci neukončí. Fyzický prostor je tak možné na určitý čas kolektivně zahltit virtuálním obsahem.
Součástí aplikace je také informace o zpětném přepočtu vlastní činnosti na fiktivní peněžní hodnotu, která je odvozena ze spotřeby energie vzdáleného serveru, na něhož se budou tato data ukládat. Jinými slovy: aplikace vám vypočítá, kolik energie onen virtuální žebrák spotřebuje. Záznamy v podobě screenshotů místa těchto intervencí se dále uloží anonymně na cloud, díky čemu pak bude možné zhlédnout v archivu na webových stránkách galerie. To, jakým způsobem uživatel/ka využije samotnou aplikaci, je na něm/ní. Jde o virtuální intervenci do veřejného i soukromého prostoru.
Při kontaktu se skutečnou osobou bez domova se u mnoha lidí, nacházejících se vně této společenské kategorie neviditelných, projevují (většinou skryté/potlačené) emocionální reakce. Postava žebráka/čky vyvolává pocity lítosti, potřeby pomáhat, viny, zoufalství, ignorace, pohoršení či systémové nerovnosti. Většinou provází podobnou situaci větší či menší obava a strach z reálného kontaktu, a pokud je to možné, situaci se vyhneme.
Ve společnosti, a zejména na sociálních sítích, se bezdomovectví a mnoha jiným sociálně-ekologicko-politickým problematikám dostává v určitých algoritmických kruzích intenzivní pozornosti. Srdceryvné statusy, jejich lajkování, následování vnímavých influencerů/rek, symbolika sounáležitosti na profilové fotce, podepisování online petic zůstává často bez reálného dopadu (pomineme-li dopaminový efekt). Tento fenomén, tyto příklady činností, se označují termínem virtue signaling (mávání ctností) nebo slacktivismus. Takovému mávání jsme svědky/účastníky na denní, dalo by se říci až nadměrné, bázi. Zúčastňováním se takovéto interpasivity se dostává pocitu zadostiučinění v rámci společenské odpovědnosti, která nám umožňuje dále "beztrestně" konzumovat.
Projekt vědomě pracuje s černým humorem, generalizací, necitlivým obsahem – přijímá je za své, staví na nich. Výše jmenované necílí na marginalizované skupiny, projekt je ve své moralizující podstatě takříkajíc postaven na hlavu. Zkoumá hranice a možnosti umělecké tvorby ve vztahu k uměleckému aktivismu a odpovědnosti vůči dílu, přechodu umělecké instituce do virtuální sféry, gamifikace společnosti a kolektivního cynismu jako guilty pleasure.
Koncept a realizace: Victoria Duryagina, Dominik Hlinka, Tomáš Moravanský (INSTITUT INSTITUT)
Aplikace ke stažení -- https://bit.ly/33OrMu0
Curating Online - Kulturní dědictví, kreativita a léto umělé inteligence. Všechno je remix?
7. 12. 2021 / 14:00 - 18:00 / HYBRID_ událost se bude odehrávat tentokrát i osobně ve Vašulka Kitchen Brno (Studio DUmB) + zahraniční řečníci budou online formou
Jednodenní mezinárodní sympozium a následná debata odborníků, akademiků, kurátorů, umělců, kteří zkoumají potenciál využití umělé inteligence (hlubokého učení umělých neuronových sítí) ke zpracování a sdílení obsahu uměleckých sbírek; k mapování digitální kultury; a k testování umělé inteligence jako média kreativní praxe (umění umělé inteligence / AI art).
Cílem sympozia je prozkoumat aktuální trendy v oblasti zpracování archiválií ´živý archiv´ / ´live archive´, nové podoby konceptu ´umělého umění´/ ´artificial art (Abraham Moles) a manifestace ´estetiky remixu´ (Eduardo Navas) nebo ´crowdsourcované krásy´(Joanna Zylinska) v době ´léta umělé inteligence´.
Daniela Ponomarevová
Plán – DELTA
kurátor: Katarína Hládeková
9.12. 2021 v 17:00
Komentovaná prohlídka výstavy Plán DELTA s autorkou a kurátorkou. Po komentované prohlídce se v kinosále bude promítat film Duna (1984) od Davida Lynche.
Relaxační jóga
21.12. 16.30h v prostoru galerijního Bookshopu
Lekci povede: Eirini Kupková
Vstup volný
Cvičení zaměřené na protažení páteře a odbourání stresu, speciálně pak toho předvánočního.
Curating Online - The show goes on? Media art festivals during COVID times
20. 10. - 21. 10. 2021
Ticha
Ladislav Mirvald
vernisáž 13. 8. 2021
13. 8. — 30. 9. 2021
Fasáda Galerie TIC, Radnická 4, Brno
BlackBox
#černáskříňka2020
Jestli je něco typické pro lockdown, v němž jsme ještě včera žili a jehož návrat s nechutí očekáváme, pak je to ticho. Jeho intenzita stoupá na místech sloužících ke společenským setkáním, jako jsou školní posluchárny, kostely, koncertní sály nebo hudební kluby. Kdo si zkusil přednášet pro prázdné auditorium nebo naslouchat koncertním sálům bez hudby, ví, že to ticho je strhující. Dá se zaznamenat? Jak takový záznam účinkuje při poslechu? Tyto otázky si nejspíš kladl umělec, zvukový designér a mistr DIY Ladislav Mirvald, když se rozhodl podniknout akustický výzkum ticha. Vytvořil tak specifický příspěvek k širokému okruhu vizuálního umění, zabývající se tím, co mizí, co neexistuje, slepými skvrnami, místy nedourčenosti, vymazáváním.
V rámci platformy Černá skříňka je archivace ticha od Ladislava Mirvalda výlučným projektem. Nenabízí vizuální zážitek, ale přesto vystihuje jeden ze základních kulturních kódů spojených s obrazy konce světa a katastrofickými narativy. Ticho.
Rozhovor s autorem
Dernisáž výstavy Lyronoši, přiškrcení slavíci a buditelky rána
Provedeme vás šerem expozice „Lyronoši přiškrcení slavící a buditelky rána“. Výstava s meta-romantickým názvem, kterou připravil kolektiv Café Utopia spolu s Evou Rybářovou, je reakcí na současné vizuální a komunikační trendy. V našem povídání se dotkneme i nejisté budoucnosti kulturních institucí v postcovidové době. Ujistíme se o tom, že jsme rádi spolu.
Lyronoši, přiškrcení slavíci a buditelky rána
Galerie U Dobrého pastýře
Daniela a Linda Dostálkovy, Katarína Hládeková, Sára Bown Kasanová, Simona Koutná, Katarína Poliačiková, Jakub Ra, Eva Rybářová, Iveta Schovancová
kurátorská koncepce: Café Utopia, Eva Rybářová
architektura výstavy: Tomáš Svoboda
---------------------------------------------
Přednáška Barbory Trnkové
Součástí první výstavy cyklu App art umělkyně a kurátorky Barbory Trnkové je i hlubší teoretická reflexe tématu s projekcí v kinosále.
Občerstvení v kavárně na dvorku Radnická 4.
Ministerstvo zdravotnictví ČR zrušilo možnost prokazovat se na kulturních akcích čestným prohlášením o absolvování testu v zaměstnání. Lidé nyní musí mít potvrzení o prodělání nemoci, očkování, nebo negativní test provedený v odborném zařízení.
Návštěvníci tedy musí splňovat jednu z následujících podmínek:
Čestná prohlášení již nelze akceptovat!
Děkujeme za pochopení, že i my musíme akceptovat nařízení vlády ČR.
Těšíme se na vaši návštěvu
18.00 – 23.00 h Galerijní dvorek
Stylová oáza klidu v samém srdci centra Brna se na vás bude těšit s porcí kvalitní hudby, potěší vaše chuťové buňky a nezapomene uhasit vaši žízeň. Bude jídlo, bude pití, bude hudba.
18.00 – 20.00 h Galerijní dvorek / Workshop Hlína!
Přemýšlíte ráno nad hrnkem kávy? Opravdu nad tím hrnkem, který držíte v ruce? Jak vznikl, kdo ho vyrobil? Poznejte proces výroby a vyzkoušejte si vytvořit vlastní na hrnčířském kruhu. Bude to opravdu hlína!
Galerie TIC vyhlašuje Open Call na výstavní projekty do Galerie mladých pro rok 2022. Prosíme zájemce, aby zasílali vyplněnou přihlášku, popis projektu s jeho obrazovou dokumentací a autorské portfolio do 25. července 2021 na adresu hovezakova.galerietic@gmail.com. Výsledky budou publikovány na webu a fb galerie nejpozději do konce srpna 2021.
Galerie poskytuje:
Obsah přihlášky:
Veřejnou zprávou se stalo až v období ohrožení společnosti virusem. Čas koncem roku 2019, kdy jsem žila na moravském venkově, byl v naší rodinné situaci relativní idylkou, i když jsme těžce nesli těžbu dřevin v okolních lesích. Diskuze s blízkými lidmi o duševním vlastnictvím krajiny a prožívání pocitů z “naší” ztráty, mi pomohly vyrovnat se s mizející krajinou. Odtud plynula touha zasahovat nápisy NEPLAČ na navršené “poražené zdi”, které jsme dennodenně míjeli. Vždycky jsem chtěla dělat graffiti, ale nevěděla jsem, co chci psát, co chci říct a taky jsem nerada běhala a byla srab! Ale ze strachu jsem vyrostla a poprvé jsem měla pocit, že zpráva, kterou chci psát, má smysl, který přesahuje nejen autorství, ale i trest, který by mohl z mého vandalství vzejít.
Výzva BLACK BOXu Galerie TIC v době celosvětového strachu byla pro mě prací hlavně s emocemi, musela jsem se zorientovat s čím vlastně zacházím, a pokud jsou to emoce, tak jak je sdílet. Bez citové lability a úpadku. Vyplavila se u mě nutnost zabývat se problémem spíš lokálně a tak vznikla druhá část zprávy, tedy NEBOJ SE. Křesťany tahle věta provází běžně, skrze její přítomnost (365 krát) v Bibli. Ale v pandemiích se lidstva tenhle konejšivý příkaz týká bezezbytku, bez ohledu na vyznání. Vytvořenou nahrávku s hlasem kazatelky a herečky Rozity Mertové jsem posílala e-mailem blízkým i vzdáleným zastupitelům obcí a měst, s tím že se stává jejich majetkem a může být použita podle jejich uvážení libovolně. Většinou ani neodpověděli.
Snažila jsem se a stále se snažím podat zprávu, možná nesprávným způsobem, možná někomu, kdo ani není. Je ale stejně tak možné, že jsem stihla nepřímo oslovit víc lidí, než jsem schopná se dozvědět. Každopádně moje zpráva se v průběhu pandemií změnila. Teď zní NEBOJ SE, MŮŽEŠ PLAKAT.
Rozhovor vede Katarína Hládeková
Střih audia: Dana Balážová
Song list: Johana Merta
Vnitřní části prvků
Juliana Höschlová
24. 3. 2021 - 10. 5. 2021
Galerie TIC, Radnická 4, Brno
Black box
#černáskříňka2020
Projekt Vnitřní části prvků je součástí skupinového uměleckého výzkumu s názvem Black box, který začal přísným karanténním opatřením a uzavřením hranic v České republice na jaře 2020. Autorka se formou každodenních záznamu věnuje sledování vnitřních procesů reagujících na vnější události. Díky omezením se Juliana vrátila k malbě a kresbě, které i původně vystudovala. Kresba a později převážně malba, Julianě nabídly smysluplnou perspektivu v jakémsi aktuálním globálním vakuu.
Každodenní záznam se v průběhu času zpomalil, a to i díky tomu, že se Juliana odstěhovala z velkoměsta na polosamotu do Krkonoš. Toto nové prostředí se stalo hlavním inspiračním zdrojem jejích digitálních maleb. Potřeba původního rychlého záznamu se postupně proměňuje a napojuje na tempo přírody, kde se v našem pásmu střídají čtyři roční období a kde nás neatakuje každou chvíli řada nových výzev či impulzů. Naopak se otevírá prostor k hlubšímu vnímání či pozorování a také promýšlení v širším měřítku vesmíru.
Aktuální dvojice digitálních maleb, evokujících planetu Mars, vznikla na pozadí fotografického archivu různých přírodních struktur, které autorka při pohybu v přírodě sbírá a následně zpracovává pomocí digitální technologie. Struktury a systémy, tak jak je známe, se rozmazávají, stírají a vyřezávají a následně se přetváří ve struktury a vazby nové, abstraktní. Autorka zkoumá intuitivní vytváření vize budoucnosti, u které není jasné, jaká bude a zda-li vůbec počítá s existencí lidského druhu. Malby úzce navazují na její dlouhodobý zájem o člověka a prostředí v kontextu probíhající environmentální krize.
Klan dvou koní
Markéta Filipová
2. 2. 2021, 16. 2. 2021, 2. 3. 2021 - 23. 3. 2021
Galerie TIC, Radnická 4, Brno
Black box
#černáskříňka2020
V dějinách moderního výtvarného umění se opakují okamžiky, kdy umění opouští galerii. Až dosud byla hlavní motivací potřeba umělecké scény vzepřít se mocenským či prostorovým omezením výstavních institucí. Zažívat tvůrčí svobodu i konfrontaci se širším okruhem diváků. Korona krize se stala nečekaným podnětem znovunastartování pohybu směrem blíž veřejnosti. Dalo by se očekávat, že jej bude sdílet plno umělců, umělkyň a galerií, ale v době nadvlády online platforem, kam se přesunula velká část kulturních programů, zůstává tento offline přesun výjimečný. To ale neznamená, že není potřebný. Právě naopak. I proto se kurátorky Galerie TIC rozhodly nechat umění prostoupit skrze zeď a z interiéru galerie jej přenést i na vnější fasádu budovy. V průběhu února a března se na něj postupně objeví malířská trilogie od Markéty Filipové. Soustava šesti maleb je koncipována do třech malířských diptichů a je součástí projektu Černá skříňka, který je zaměřen na nové podoby galerijní praxe, jež nejsou nutně vázány na pořádání výstav a hledá aktuální možnosti, jak podpořit vznik živého umění a jak je zprostředkovávat veřejnosti.
Markéta Filipová vystavovala před několika lety v Galerii mladých svou diplomku. Teď se její malby do toho prostoru vrací znovu, jen s tím rozdílem, že “prostoupily zdí” až do ulice. I nyní provádí autorka jakési pomalé rozfázování nebo rozpohybování malby. Aktuální projekt Klan dvou koní je věnován sbližování člověka nebo zvířete a lásce k přírodě. V sérii tří diprichů se odvíjí příběh o postupném prolnutí bytostí, zvířete a člověka. Není zcela jasné kdo je kdo, kým byl na začátku a v koho se promění. Důležitý je vztah, který se dynamicky rozvíjí. Aktéři příběhu se o sobě navzájem dozvídají, z mlhy pomalu vystupují jasnější obrysy. Počáteční opatrnost je na místě, pokud se ale o sobě chtějí naučit víc, budou muset s odvahou popojít o krok blíž k sobě navzájem.
Součástí Markétina projektu je i podcast, na němž Markéta spolupracovala s Danou Balážovou a Tomášem Hrubišem. Autorčin poetický text je o společně stráveném času, který je teď pro nás vzácnější víc než kdy dřív. Chvíle, jež spolu sdílíme, se tak stávají mnohem magičtější a silněji se nám vrývají do paměti a spouští fantazii. Všem zmíněným motivům je společná zvýšená nebo změněná citlivost, která může být jednou z pozitivních zkušeností, kterou nám dává současná krize.
6. října 2020 v 17:00
Doprovodný program k výstavě Galerie pana Šťovíčka v rámci cyklu "Jádra a Tvary" kurátora Šimona Kadlčáka návštěvníky zavede do někdejšího továrního areálu Vlněny, na jehož místě právě vyrůstá kancelářský komplex.
Galerie pana Šťovíčka se nacházela v jedné z budov někdejší textilní továrny Vlněna z 19. století. Část chátrajícího komplexu v nultých a desátých letech 21. století sloužila jako ateliéry a tak lze tehdejší Vlněnu považovat za jeden z mála příkladů uměleckého squatu v Brně.
Na galerii by měli zavzpomínat její iniciátoři Michaela Dašková a Oldřich Morys a osobně i pan Šťovíček, poslední původní zaměstnanec Vlněny, podle něhož galerie získala název.
O sociálních dopadech gentrifikace v Brně promluví sociální geograf Vojtěch Kaláb.
04. 08. 2020
Tomáš Moravanský
Součástí vernisáže bude pohybová kompozice v režii Tomáše Moravanského. Jedná se o druhou část ze
série performativních intervencí pod názvem "Conditional Constructions", které připravil pro letošní
výstavní program Galerie TIC. „Conditional Constructions II.: Still Live (Natural Painters)“ se zaobírá
výrazem individuality, kdy předpokladem úspěchu je vyloučení subjektivních rozhodnutí.
18. 2. 2020
Tomáš Moravanský
Série na sebe navazujících happeningů, situovaných do prostorů Galerie TIC, v režii Tomáše Moravanského (INSTITUT INSTITUT), se zabývá odkrýváním interpelativních sil ideologií, v odrazu pohybu a interakce, v každodenních, pracovně či sociálně naprogramovaných formách. Přebírá choreografii chápanou jako systém mocenské kontroly nad lidským tělem v činnostech, které jsou ve společnosti chápány jako projev svobody či individualismu. Pracuje s registrem civilních pohybů, které nespadají do tance, ale mohou být jeho výchozím materiálem. Conditional Constructions I, II, III, IIII jsou čtyři podmíněné tvary, pohybové kompozice, performance intervenující do prostorů galerie na základě jejího momentálního uspořádání. CC se odkazují k souboru propojených galerijních projektů, objektových instalací, představení a krátkých filmů pod zastřešujícím názvem STILL LIVE, ve kterém Moravanský zkoumá a pracuje s tématem každodennosti, psychologie pohybu, intelektuálním vlastnictvím a kulturou individualismu ve vztahu k fenomenologii.
Tanečně pohybová kompozice INTERPELLATION, která je součástí první části čtyřdílné série performativních intervencí pod názvem Conditional Constructions, navazuje v tentýž večer k zahájení autorovy samostatné výstavy STILL LEFT v Galerii G99, v Domě Pánů z Kunštátu (začátek v Galerii G99 v 18:00 h).
Galerii KonText – 2020
Hostujícím kurátorem, který zaštítí program výstavního prostoru KonText, bude v roce 2020 Šimon Kadlčák. Ten ve své výstavní koncepci Jádra a Tvary naváže na programové směřování KonTextu v letech 2017 a 2018, kdy s ohledem na prostorově-tvarovou příbuznost s alternativními „vitrínkovými“ výstavními prostory KonText spravovaly představitelé tohoto typu galerií – kurátorské týmy brněnské Galerie Art a olomoucké Vitrínky Deniska. Koncepce pro rok 2020 tuto linii do jisté míry završí, když v sérii pěti výstav postupně představí několik vybraných „vitrínek“, které v Brně v minulosti fungovaly (nebo – méně obvykle – fungují doposud). Šimon Kadlčák byl sám mezi lety 2013–2019 jedním z kurátorů nezávislé galerie Umakart, jedné z nejvýraznějších v dané kategorii na místní scéně.
Galerie v nestandardních výstavních prostorech zažily svůj boom na české scéně okolo roku 2010. Prakticky po celé republice se tou dobou objevila celá řada výrazných nezávislých do-it-yourself galerií, sdílejících určitou sadu společných znaků: Vystavovalo se ve výlohách, vitrínách, ale i peněženkách, záchodech či lednicích. Většina galerií byla v exteriéru. Do galerií často nebylo možné vstoupit, šlo si je jenom prohlížet zvenku. „Zřizovateli“ a kurátory byli nejčastěji studenti uměleckých škol. Důležitým prvkem pak byl komunitní aspekt společného pouličního setkávání spojeného s degustací levných vín z ošuntělého bazarového hrníčku.
V současné chvíli je trend vitrínkových galerií spíš na ústupu. Jádra a Tvary tak budou „archeologickou sondou“ sledující stav a proměny tohoto trendu (a obecněji i lokální scény) přibližně od roku 2008 do současnosti. Pojetí a výsledná podoba jednotlivých výstav bude vznikat vždy ve spolupráci s původními galeristy či kurátory, kteří vybrané galerie v dané době vedli a určovali jejich ráz.
Hostující kurátor: Šimon Kadlčák
TIC – Dvorek
Součástí vernisáže je live performance Adama Hejduka a Jiřího Habarty – v 18.00 h
Instalace na dvorku Radnické 4, jejímž autorem je student ateliéru sochařství brněnské FaVU Adam Hejduk, kombinuje objektovou a zvukovou dimenzi. Využívá základní principy zapření –ocelová struna má v objektu funkci konstrukčního prvku, který podpírá a zároveň spojuje. Přitom instalace využívá i původní vlastnosti strun, pro kterou byly vyrobeny, a tou je znělost. Rovněž použité sklo hraje jinou roli, než bývá obvyklé, a funguje jako rezonanční deska. Úhel, jejž svírá tabule skla s podstavou, navazuje na úhel náklonu sloupů v atriu. Podstatou objektu, který se pohybuje na rozhraní mezi sochou a hudebním nástrojem, je postavení použitých prvků do neobvyklých poloh, čímž je narušen původní význam věci, vzniká napětí mezi její původní a novou funkcí. Objekt se tak stává dočasným a nejistým.
Výstava volně navazuje na četné sochařské prezentace, které se na dvorku odehrávaly v 90. letech.
Instalace je přístupná v prostoru Dvorek 7. 8. – 7. 9. 2019.
06-07-2019
Doprovodný program k výstavě …když keramika ještě nebyla cool v propojení s přehlídkou Brno Art Open 2019
Okolí domu manželů Vanekových v bratislavské vilové čtvrti Koliba obklopuje zahrada. Zamýšlená parková výsadba, kterou doplňují autorovy keramické artefakty sae časem proměnila v zelenou džungli. Doprovodný program k výstavě …když keramika ještě nebyla cool je expedicí, komunitní brigádou a záchrannou očistnou akcí zároveň. Má zbavit zahradu od náletových dřevin, doslova archeologicky na světlo vytáhnout v zeleni skryté keramické artefakty a připravit půdu pro práci zahradního architekta. Pikniku a debatám o práci, živote a díle Imricha Vaneka se organizátoři nebrání.
12-05-2019 — 15:00 – 17:00 h
Workshop s ANDREOU DEMEK se Sochařskou laboratoří
Doprovodný program k výstavě Richarda Loskota INDUKCE
Mezigenerační workshop je určen pro děti i dospělé od 3 do 99 let, pro jednotlivce, páry i rodiny. Předchozí zkušenost s tvorbou není nutná.
S pomocí zrcadel a laserového světla si ukážeme, jak pracovat s prostorem v historické architektuře. Vytvoříme instalaci nebo model s pomocí materiálů jako jsou provazy, nitě, pásky a latě.
Budeme hledat vzájemné prostorové vztahy, zkoumat, jak je možné se v prostoru pohybovat a zaznamenávat stopy. Půjde především o prostor pro hru, zkoumání a experimenty, kterým Vás osobně provedu. AD
Vstup volný
Rezervujte si volná místa emailem: andrea.demek1@gmail.com
09-02 — 23-03 2019
Kabinet, Galerie TIC
Projekt ateliéru Nových médií I. pražské Akademie výtvarných umění Interregnum pojímá současnost jako mezivládí, jako dobu, kdy staré končí a nové ještě není ustanoveno. A je v podstatě lhostejné, zda se jedná o organizaci společnosti, způsoby komunikace nebo funkci a podobu vizuálního umění. Film lze vnímat i jako manifest, který se lapidárně a bez vytáček vypořádává se současným mediálním, ale i ideologickým chaosem.
Autoři videa:
Kryštof Brůha, Eva Hřebíková, Magdaléna Kašparová, Philipp Kolychev, Šimon Levitner, Johana Novotná, Mišo Ormos, Jaromír Pesr, Jakub Rajnoch, Tomáš Svoboda, Klára Švandová, Danil Tcytkin, Karolína Vojáčková, Linda Vondrová
Poděkování:
Ondřej Chrobák, Gabriela Kotiková, Karina Kottová, Marika Kupková, Jiří Ptáček, Ondřej Stupal, Radek Váňa, Tomáš Vaněk
Text:
Anežka Bartlová