Kontext_3: Workshop reflexe privilegií

Říjen 2022 Bookshop GALERIE TIC
 
Workshop, který nás konfrontuje s vlastními společenskými determinacemi, předsudky a privilegii. Privilegia podmiňují společenskou hierarchii a ovlivňují mocenské nastavení společnosti. Často souvisejí s etnickou, genderovou, náboženskou i generační identitou. O co náročnější je pochopit situaci (ne)privilegovaných, o to je ve výsledku tato snaha léčivější pro celkové společenské klima.  Workshop povedou profesionálové, konkrétně jej pro nás připravil Martin (NaZemi) & Aster (SdruŽeny). Akce se volně váže ke dvěma samostatným výstavám, které v letošním roce uspořádala Galerie TIC, a to k výstavě Barbory Kleinhamplové I já přetékám a k výstavě Dominiky Dobiášové Pokoj pro ně pro všechny. Obě, ač jsou esteticky a mediálně hodně odlišné, spojuje příslušnost k feminismu, který je jednou z výrazných tendencí současného umění.
 
https://nazemi.cz/
https://sdruzeny.org/
V případě zájmu se rezervujte na hovezakova.galerietic@gmail.com. 
Vstup volný.

Open Call do Galerie mladých 2023

Galerie TIC vyhlašuje Open Call na výstavní projekty do Galerie mladých pro rok 2023. Prosíme zájemce, aby zasílali vyplněnou přihlášku, popis projektu s jeho obrazovou dokumentací a autorské portfolio do 10. července 2022 na adresu hovezakova.galerietic@gmail.com. Výsledky budou publikovány na webu a fb galerie nejpozději do konce srpna 2022.

Galerie poskytuje:

– finanční krytí nákladů spojených s instalací výstavy;

– honorář vystavujícím umělcům/umělkyním a kurátorům/kurátorkám;

– svoz výstavy;

– základní PR (včetně programových tiskovin).

Obsah přihlášky:

– přihlašovací formulář;

– stručná charakteristika projektu (doporučený rozsah 1 NS) a obrazová dokumentace projektu;

– portfolio umělce/kurátora včetně CV.

Příhláška ke stažení

Brněnská muzejní noc 2022

Galerie TIC
Radnická 4
VSTUPNÉ: zdarma
21. 5. 2022
Otevřeno: 18:00 - 24:00 
Poslední vstup: 23:30 

AKTUÁLNÍ VÝSTAVY
• I já přetékám / Barbora Kleinhamplová s Mistress Velvet, Theou, Lucky a Lídou
/ Galerie U Dobrého pastýře
• Kouzlo nevyřčeného slibu / Tereza Vinklárková / Galerie mladých
• Kontext_3 / Katarína Klusová / Galerie Kontext

Doprovodný program:
15:00 – 18:00 Bookshop / Workshop reflexe privilegií / Kontex_3 / Workshop se váže k aktuální výstavě s názvem I já přetékám od umělkyně Barbory Kleinhamplové. Její výstava v Galerii U Dobrého pastýře nás konfrontuje s vlastními předsudky a privilegii. Máte chuť je prozkoumat? Přijďte na workshop, kde zažijete hlavou, tělem a v dialogu, kde privilegia máte a budete mít prostor a čas je reflektovat.
Workshop pro vás připravil Martin (NaZemi) & Aster (SdruŽeny). Rezervace na: hovezakova.galerietic@gmail.com

https://www.facebook.com/events/456233752972706
 
18:00 – 23:00 Galerijní dvorek s barem
 
20:30 – 23:30 deluzina.io DJ / instagram.com/deluzina.io
Stylová oáza klidu v samém srdci centra Brna se na vás bude těšit s porcí kvalitní hudby, potěší vaše chuťové buňky a nezapomene uhasit vaši žízeň. Bude jídlo, bude pití, bude hudba. 
 
18:00 – 20:00 Kino CIT / Výběr krátkých filmů BRNO16 i pro mládež
Filmový zážitek za 10 nebo 20 minut! A klidně pět filmů do hodiny! Pokud jste netrpěliví, spěcháte, neudržíte pozornost a nebo jste jen hrozně zvědaví, krátký film je přesně pro vás. Festival BRNO16 vám do Brna přináší krátké filmy už 62 let. Výběr v rámci Muzejní noci vám představí výběr z celého světa, který potěší i dospělé a příliš nevyděsí ani mládež a děti.
 
20:30 – 23:30 Kino CIT / Bat Cave Cinema
Podvečer v Kině CIT, Radnická 4 – galerie TIC, připravené Ateliérem video FaVU v Brně. V rámci programu budou uvedeny speciální projekce filmů, videí a projekční pásmo. 

Kompletní program bude zveřejněn předem i na našich sociálních sítích.
 

Brno Art Week 2022

► BRNO ART WEEK. Festival umění pro všechny, kteří mají rádi živou kulturu.  
► Už po třinácté (!) se spojují brněnské galerie, muzea a školy, aby uspořádaly akci mapující brněnskou výtvarnou scénu.
► Součásti programu tvoří výstavy, performance, workshopy, konference, komentované procházky, přednášky a další aktivity určené pro širokou i uměleckou veřejnost, rodiny s dětmi a školní skupiny.
► Stay tuned!

► 18. – 24. 4. 2022
► Pořadatelé: TIC BRNO a Katedra výtvarné výchovy PedF MU
► Finanční podpora: Statutární město Brno a Ministerstvo kultury ČR
------------------------------
Attention art lovers! BRNO ART WEEK is here again!
► April 18 – 24, 2022

►https://www.instagram.com/brnoartweek/
► Web https://brnoartweek.cz/ 
 

Brno Art Week: PARTY CIT 2002

22. 4. 2022 / 18:00 - 22:00
Galerie TIC, Radnická 4
VSTUPNÉ: zdarma
 

Jaké byly kulturní a společenské trendy roku 2002? A co řešila tehdejší umělecká scéna? Co nám řekne tato cesta časem o současnosti? Festival každoročně pořádá TIC Brno a Katedra výtvarné výchovy PedF MUNI ve spolupráci s brněnskými galeriemi, muzei a vysokými školami. Součástí festivalového programu jsou výstavy, performance, workshopy, konference, komentované procházky, přednášky a další aktivity, které cílí na uměleckou i širokou veřejnost, rodiny s dětmi i školní skupiny. Cílem festivalu je iniciovat a rozvíjet dlouhodobý vztah mezi galeriemi a jejich návštěvníky a současnými a atraktivními formami zprostředkovávat umění. 

Retro party na dvorku TIC u příležitosti festivalu vizuálního umění Brno Art Week. Michael Jackson mává dítětem na balkóně, Britney chodí s Justinem a v kinech je první Spider-Man a druhý Pán prstenů. Každý musí mít doma cédéčka s Avril Lavigne, Eminemem a Linkin Park. Džíny se nosí proklatě nízko a kdo nemá melír jako by nebyl. Píše se rok 2002… 
Party Kina CIT a Galerie Art, dress code a tematická hudba. Pohoštění zajištěno.

Kontext_2: Vít Bohal / Od labyrintu světa po Pokémon Go

Video hry, appky, virtuální a rozšířená realita – digitální technologie zobrazování se staly nedílnou součástí našeho života a vytváří novodobý labyrint, ve kterém se pohybujeme občas jako ryba ve vodě, občas jako slon v porcelánu. Skrytá logika procesů a protokolů tohoto labyrintu nemusí být na první pohled viditelná, a přednáška sáhne k nástrojům současné filosofie, řešící téma virtuálního afektu: procedurální rétorika, ludonarativní nesoulad, pokémon GO. Společně s Donnou Haraway se budeme tázat po tom „jaké příběhy tvoří světy, a jaké světy tvoří příběhy“…
// Vít Bohal je členem spolku Diffractions, zajímá se o akceleracionismus, post-humanismus, Prométheismus, a směry kritické teorie. //
Přednáška je součástí celoročního dramaturgického cyklu umělkyně, kurátorky a pedagožky Kataríny Klusové, který prohlubuje témata aktuálních výstav Galerií TIC. Příspěvek Víta Bohala navazuje na koncepty, které ve své instalaci Oozing Worlds into Being v Galerii mladých formuluje Lukáš Prokop. Výstava potrvá do soboty 23. 4. 2022.
------------------------------------------------------------------------------

12. 4. 2022 / 18:30

Přednáška (cca. 50 min) bude v češtině a po ní bude následovat diskuze.Kapacita: 15 osob
Přednáška proběhne v prostoru expozice flory a fauny Moravského zemského muzea na Zelném trhu.
Rezervace na: hovezakova.galerietic@gmail.com
V případě pozdějšího příchodu volejte na číslo 604228817.
Vstup volný.

I já přetékám / Barbora Kleinhamplová / komentovka

24. 3. 2022 / 14:00 / Galerie U Dobrého pastýře

Komentovaná prohlídka výstavy s účastí umělkyně Barbory Kleinhamplové.

Kontext_1: Workshop „ A wee bit of Knowledge”

Workshop „ A wee bit of Knowledge”
Kontext_1
5. 4. 2022 od18:00
Galerie Kontext
kurátorka: Katarína Klusová

Další ze série jednorázových událostí v dramaturgii umělkyně, kurátorky a pedagožky Kataríny Klusové, vážících se k právě probíhajícím výstavám. Celoroční cyklus Galerie Kontext obsahuje sedm realizací v různých formách odehrávajících se v nikách foyer, kinosále, prostoru bookshopu nebo přímo ve výstavách a rozšiřuje kontexty jejich témat.

Glitch Bitch / D'epog

Glitch Bitch / D'epog
17. 2. 2022 / 19:30 / Galerie TIC / Galerie U Dobrého pastýře
 
ERRATA MAGNA
DRUHÁ ČÁST MONODRAMATICKÉHO TRIPTYCHU "DIY"
Chyba jako strategie. Autodestrukce jako cesta k zneškodnění soupeře. Sebekompromitace jako vítězství. Všechno je možné. Všechno je dovoleno. Game over. Mýlit se je přece lidské.
 
Druhý díl monodramatického triptychu DIY. Glitch Bitch je živá videoinstalace, která prostřednictvím mediální laboratoře na scéně zkoumá limity demokracie a svobody současné západní společnosti. Interakce herečky se záznamy situací běžného života natočených skrytou kamerou polemizuje s adekvátností míry tolerance, kterou si vzájemně prokazujeme.
 
Účinkuje: Janet Prokešová
Režie: Lucia Repašská
Video: Tomáš Pavlacký
Kamera: Tadeáš D. Plch, Barbora Linková
Instalace: Ladislav Mirvald
 
 
 
 
 
TISKOVÁ ZPRÁVA
http://bit.ly/2cous4j
 
Kapacita představení je omezená /// Všechna místa pouze na stání /// Rezervace nutná na divadlodepog@gmail.com
Vstupné na místě /// Student 80,- Kč /// Dospělý 180,- Kč
Projekt vznikl za finanční podpory Statutárního města Brna.

Tea Bags on Eyelids: Jan Tomáš performance

Tea Bags on Eyelids: Jan Tomáš performance
3. 2. 2022 od 18:30
Galerie U Dobrého pastýře
 
Srdečně zveme na živou hudební performance Jana Tomáše ve výstavě Julie Gryboś a Barbory Zentkové.
 
Odpovědí na aktuální kulminující krize, celospolečenské i ty osobní, které na ně bezprostředně navazují, je nutnost zpomalení a klidu. Rituál relaxace je v instalaci Tea Bags on Eyelids v Galerii u Dobrého pastýře zakódován hned v několika vrstvách, nejvýrazněji v řemeslném a rukodělném zpracování objektů. Mezi eskapistickým uvolněním reprezentovaným ruční prací a existenciální úzkostí je cítit vibrování. Lze ho vidět ve strunách paravanů-harf obsahujících zrnící obrazy a slyšet ve strunách kytary Jana Tomáše, který pro instalaci složil hudební kompozici. I když je skepse, která z krize plyne, poměrně závažná, je komunikována empaticky a nenásilně, především skrze stravitelnou a vlastně docela příjemnou melancholii.
 
Výstava potrvá do 12. 2. 2022.

BODA: Vyplyň v děj v bříškách prstů

BODA: Vyplyň v děj v bříškách prstů
Luboš Svoboda, autorské čtení
Dernisáž výstavního cyklu App Art
27. 1. 2022 od 18:00
Galerie Kontext

Setkání nad lyrickými texty, které se urodily pod vlivem zážitků s digitálním prostředím jakoby to bylo prostředí bez nutnosti přídavného jména. Pokud technologie krade básníkům metafory, je třeba, aby lyrika byla jen cutting edge. Někdy si připadám že nestárnu, ale zastarávám.
Celoroční cyklus výstav App Art v galerii Kontext se věnuje způsobům, jakými je sdílená uživatelská zkušenost s mobilními aplikacemi reflektována v tvorbě aplikací s uměleckým obsahem. První výstava se zaměřovala na uchopení samotného charakteru uměleckého média mobilních aplikací, druhá se věnovala fenoménu selfie-portrétu a třetí, aktuální výstava, se blíže zabývá aplikacemi, které výrazně pracují s textovou složkou.
Textová složka je v případě aplikací přítomná na několika úrovních. Od textů určených uživateli, obsahujících sdělení, přes texty spojené s používáním aplikace, až po ty, které jsou běžnému uživateli skryté, určené ke komunikaci aplikace se sítěmi a dalšími programy.
Další úrovní, už ale přesahující rámec výstavního konceptu, jsou texty vzniklé na základě uživatelské zkušenosti.
Luboš Svoboda je autorem sbírky Vypadáme, že máváme, za kterou byl nominován na Cenu Jiřího Ortena, vede nakladatelství Lačnit Press (lacnitpress.cz) a je šéfredaktorem kurátorské platformy pro současnou poezii Psí víno (psivino.cz).

NOVÝ PROSTOR. APP

Fasáda Galerie TIC
16. 12. 2021 — 14. 1. 2022
NOVÝ PROSTOR. APP
Tomáš Moravanský, Victoria Duryagina, Dominik Hlinka
Fasáda Galerie TIC, Radnická 4, Brno
 
BlackBox
#černáskříňka2020
 

Nový prostor je mobilní aplikace umělkyně Victorie Duryaginy a umělců Dominika Hlinky a Tomáše Moravanského na principu augmentované reality (AR), skrze kterou je možné zasazovat do fyzického prostoru virtuální modely postav bezdomovců. Aplikace má zaručit "dopřání si" pocitu falešného rozhořčení z bezpečného odstupu skrze fotoaparát smart phonu. Zároveň může naplnit vnitřní potřebu poukázat a sdílet společenské problémy (i tam, kde nejsou).

Uživatel/ka si může za pomoci QR kódu aplikaci stáhnout z applestore nebo googleplayNový prostor není určen pro každého, funguje výhradně na novějších typech chytrých zařízení podporujících funkci AR. Vybere si libovolné místo, kam pomocí fotoaparátu umístí jím zvolenou postavu.  Je možné zároveň vybírat z více charakterů i figurálních poloh. Umisťovat je lze v libovolném počtu, až dokud aplikaci neukončí. Fyzický prostor je tak možné na určitý čas kolektivně zahltit virtuálním obsahem.

Součástí aplikace je také informace o zpětném přepočtu vlastní činnosti na fiktivní peněžní hodnotu, která je odvozena ze spotřeby energie vzdáleného serveru, na něhož se budou tato data ukládat. Jinými slovy: aplikace vám vypočítá, kolik energie onen virtuální žebrák spotřebuje. Záznamy v podobě screenshotů místa těchto intervencí se dále uloží anonymně na cloud, díky čemu pak bude možné zhlédnout v archivu na webových stránkách galerie. To, jakým způsobem uživatel/ka využije samotnou aplikaci, je na něm/ní. Jde o virtuální intervenci do veřejného i soukromého prostoru.

Při kontaktu se skutečnou osobou bez domova se u mnoha lidí, nacházejících se vně této společenské kategorie neviditelných, projevují (většinou skryté/potlačené) emocionální reakce. Postava žebráka/čky vyvolává pocity lítosti, potřeby pomáhat, viny, zoufalství, ignorace, pohoršení či systémové nerovnosti. Většinou provází podobnou situaci větší či menší obava a strach z reálného kontaktu, a pokud je to možné, situaci se vyhneme.

Ve společnosti, a zejména na sociálních sítích, se bezdomovectví a mnoha jiným sociálně-ekologicko-politickým problematikám dostává v určitých algoritmických kruzích intenzivní pozornosti. Srdceryvné statusy, jejich lajkování, následování vnímavých influencerů/rek, symbolika sounáležitosti na profilové fotce, podepisování online petic zůstává často bez reálného dopadu (pomineme-li dopaminový efekt). Tento fenomén, tyto příklady činností, se označují termínem virtue signaling (mávání ctností) nebo slacktivismus. Takovému mávání jsme svědky/účastníky na denní, dalo by se říci až nadměrné, bázi. Zúčastňováním se takovéto interpasivity se dostává pocitu zadostiučinění v rámci společenské odpovědnosti, která nám umožňuje dále "beztrestně" konzumovat.

Projekt vědomě pracuje s černým humorem, generalizací, necitlivým obsahem – přijímá je za své, staví na nich. Výše jmenované necílí na marginalizované skupiny, projekt je ve své moralizující podstatě takříkajíc postaven na hlavu. Zkoumá hranice a možnosti umělecké tvorby ve vztahu k uměleckému aktivismu a odpovědnosti vůči dílu, přechodu umělecké instituce do virtuální sféry, gamifikace společnosti a kolektivního cynismu jako guilty pleasure.

Koncept a realizace: Victoria Duryagina, Dominik Hlinka, Tomáš Moravanský (INSTITUT INSTITUT)

Aplikace ke stažení -- https://bit.ly/33OrMu0

Curating Online - Kulturní dědictví, kreativita a léto umělé inteligence. Všechno je remix?

Curating Online - Kulturní dědictví, kreativita a léto umělé inteligence. Všechno je remix? 

7. 12.  2021 / 14:00 - 18:00 / HYBRID_ událost se bude odehrávat tentokrát i osobně ve Vašulka Kitchen Brno (Studio DUmB) + zahraniční řečníci budou online formou

Jednodenní mezinárodní sympozium a následná debata odborníků, akademiků, kurátorů, umělců, kteří zkoumají potenciál využití umělé inteligence (hlubokého učení umělých neuronových sítí) ke zpracování a sdílení obsahu uměleckých sbírek; k mapování digitální kultury; a k testování umělé inteligence jako média kreativní praxe (umění umělé inteligence / AI art).
Cílem sympozia je prozkoumat aktuální trendy v oblasti zpracování archiválií ´živý archiv´ / ´live archive´, nové podoby konceptu ´umělého umění´/ ´artificial art (Abraham Moles) a manifestace ´estetiky remixu´ (Eduardo Navas) nebo ´crowdsourcované krásy´(Joanna Zylinska) v době ´léta umělé inteligence´.

SPEAKERS:
Andreas Sudmann
Emily L. Spratt
Eduardo Navas
Barbora Trnková
TIN Lai Man
Daniel Kvak
Chairwoman of the event: Jana Horáková
 
Sympozium se koná v rámci projektu Media Art Live Archive: Intelligent interface for interactive cultural heritage mediation (MediaArtLiveArchive, TL02000270) spolufinancovaného se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci programu ÉTA.
 
Více informací:
 

 

BAT CAVE CINEMA

Odpolední a večerní projekce připravené Ateliérem videa FaVU v Brně. V rámci programu jsou uváděny filmy a videa za přítomnosti hostů. Konkrétní program je zveřejňován pouze v rámci sociálních platforem Ateliéru video a Galerie TIC v den akce.
 
24. 11. 2021 / Kino Art, Radnická 4, Brno
15:00 / Isaac Godfrey Geoffrey Nabwana & Alan Hofmanis rozhovor s Tamara Spalakovic 
17:00 / projekce

Plán – DELTA / komentovaná prohlídka

Daniela Ponomarevová
Plán – DELTA
kurátor: Katarína Hládeková
9.12. 2021 v 17:00

Komentovaná prohlídka výstavy Plán DELTA s autorkou a kurátorkou. Po komentované prohlídce se v kinosále bude promítat film Duna (1984) od Davida Lynche.

Relaxační jóga

Relaxační jóga
21.12. 16.30h v prostoru galerijního Bookshopu
Lekci povede: Eirini Kupková
Vstup volný

Cvičení zaměřené na protažení páteře a odbourání stresu, speciálně pak toho předvánočního.

Ostrov ateliér

Fasáda Galerie TIC
5. 11. — 20. 12. 2021
Ostrov ateliér
Ondřej Homola
Fasáda Galerie TIC, Radnická 4, Brno
 
BlackBox
#černáskříňka2020
 
Jeden ze způsobů, jak archivovat výroky a motta třeba z filozofie a estetiky, je nalepit si je na samostatné čtvrtky papíru. A ty pak podle abecedního pořadí autorů archivovat. Vznikne tak jakási soukromá myšlenková kartotéka využitelná například k tvorbě dalších textů nebo při proslovech. Setkali jste se s tím někdy? Kromě praktické stránky spočívající ve snadné dostupnosti a přehlednosti, je v něm obsazena i sběratelská vášeň a určitá fetišizace a přivlastnění si vybraných myšlenek a myslitelů/ek. Soubor koláží Ondřeje Homoly trochu takovýto mentální archiv připomíná, jen v něm namísto textů figurují nalezené obrazy, grafiky, fotografie. Autor k nim přidává svůj vlastní morálně apelativní komentář. Ve své žánrové nejednoznačnosti se asi nejvíc blíží satiře, která se vysmívá negativním společenským jevům a politickým poměrům. Jakkoli Ondřej Homola reaguje na aktuální dění, koláže obsahují retro nostalgické prvky, jednak kvůli estetickému pojetí, jednak v odkazu k někdejší popularitě kreslené satiry, jež byla nedílnou součástí humoristických časopisů a kulturních revue především první poloviny 20. století.  

Vystavená dvojice koláží Ondřeje Homoly je výběrem z jeho rozsáhlého obrazového deníku, ve kterém autor komentuje aktuální společenské dění, mixuje kulturní odkazy a rozvíjí vtipné obrazové hříčky. Srovnání s časopiseckými ilustracemi zde ale pokulhává. Deník totiž existuje - podobně jako ateliérová práce, jež je pro autora typická - “sám pro sebe”. Není závislý na zadání, na výstavních příležitostech a jiných prezentačních nabídkách. Není to práce pro instituce a do jisté míry ani pro vlastní kariéru. Nezabrzdí ji lockdown a vlastně ani nedostatek finančních prostředků na uměleckou tvorbu. Ostrov ateliér je prostorem autentické a svobodné činnosti, který především pomáhá vyrovnávat se se světem.
 
[[link label:"Rozhovor s autorem" url:"https://soundcloud.com/ilona-hov-kov/ondra-homola-ostrov-atelier-black-box?si=36288785125446b0842917d0a889add4
 
Rozhovor vede: Marika Kupková
Střih audia: Dana Balážová
Song list: Ondřej Homola
 
 

Curating Online - The show goes on? Media art festivals during COVID times

Curating Online - The show goes on? Media art festivals during COVID times

20. 10. - 21. 10. 2021

Globální pandemie nemoci COVID-19 přinutila festivaly mediálního umění k přehodnocení zavedených formátů zprostředkování umění ve fyzickém prostoru a k masivnímu využívání online prostředí. Jakým způsobem se proměnily osvědčené kurátorské principy a metody organizace uměleckých festivalů uplatňované v období před pandemií COVID-19 v reakci na COVID, respektive v post-COVID situaci? Sympozium si klade za cíl poskytnout prostor pro kritickou debatu o transformacích, jimiž prošly a procházejí domácí a mezinárodní festivaly umění v reakci na radikálně změněné podmínky organizace společenských akcí.
 
SPEAKERS:
Středa:
Lenka Hámošová & Michal Kučerák
Martin Pošta
Lucia Dubačová
Nela Klajbanová
 
Čtvrtek:
Christl Baur
Klio Krajewska
Szymon Stemplewski
 
YouTube live stream 20.10.2021: https://youtu.be/BYp6mWK4czI
YouTube live stream 21.10.2021: https://youtu.be/2oYXJfLGiBg

 

Ticha

Ticha
Ladislav Mirvald
vernisáž 13. 8. 2021
13. 8. —  30. 9. 2021
Fasáda Galerie TIC, Radnická 4, Brno
 
BlackBox
#černáskříňka2020

Jestli je něco typické pro lockdown, v němž jsme ještě včera žili a jehož návrat s nechutí očekáváme, pak je to ticho. Jeho intenzita stoupá na místech sloužících ke společenským setkáním, jako jsou školní posluchárny, kostely, koncertní sály nebo hudební kluby. Kdo si zkusil přednášet pro prázdné auditorium nebo naslouchat koncertním sálům bez hudby, ví, že to ticho je strhující. Dá se zaznamenat? Jak takový záznam účinkuje při poslechu? Tyto otázky si nejspíš kladl umělec, zvukový designér a mistr DIY Ladislav Mirvald, když se rozhodl podniknout akustický výzkum ticha. Vytvořil tak specifický příspěvek k širokému okruhu vizuálního umění, zabývající se tím, co mizí, co neexistuje, slepými skvrnami, místy nedourčenosti, vymazáváním.  

V rámci platformy Černá skříňka je archivace ticha od Ladislava Mirvalda výlučným projektem. Nenabízí vizuální zážitek, ale přesto vystihuje jeden ze základních kulturních kódů spojených s obrazy konce světa a katastrofickými narativy. Ticho. 

Rozhovor s autorem


 

Pátek třináctého

Dernisáž výstavy Lyronoši, přiškrcení slavíci a buditelky rána

Provedeme vás šerem expozice „Lyronoši přiškrcení slavící a buditelky rána“. Výstava s meta-romantickým názvem, kterou připravil kolektiv Café Utopia spolu s Evou Rybářovou, je reakcí na současné vizuální a komunikační trendy. V našem povídání se dotkneme i nejisté budoucnosti kulturních institucí v postcovidové době. Ujistíme se o tom, že jsme rádi spolu.

Lyronoši, přiškrcení slavíci a buditelky rána
Galerie U Dobrého pastýře
Daniela a Linda Dostálkovy, Katarína Hládeková, Sára Bown Kasanová, Simona Koutná, Katarína Poliačiková, Jakub Ra, Eva Rybářová, Iveta Schovancová
kurátorská koncepce: Café Utopia, Eva Rybářová
architektura výstavy: Tomáš Svoboda

---------------------------------------------

Přednáška Barbory Trnkové
Součástí první výstavy cyklu App art umělkyně a kurátorky Barbory Trnkové je i hlubší teoretická reflexe tématu s projekcí v kinosále.


Občerstvení v kavárně na dvorku Radnická 4.

Covid 19 / Vstup aktuálně od 26. 7. 2021

Ministerstvo zdravotnictví ČR zrušilo možnost prokazovat se na kulturních akcích čestným prohlášením o absolvování testu v zaměstnání. Lidé nyní musí mít potvrzení o prodělání nemoci, očkování, nebo negativní test provedený v odborném zařízení.

Návštěvníci tedy musí splňovat jednu z následujících podmínek:

  1. potvrzení o kompletním očkování (u dvoudávkových obě dávky), od jehož ukončení uplynulo 14 dní nebo
  2. potvrzení o prodělání covidu v posledních 180 dnech nebo
  3. potvrzení o negativním antigenním testu ne starším než 72 hodin nebo PCR testu ne starším než 7 dnů nebo
  4. samotest na místě zdarma.

Čestná prohlášení již nelze akceptovat!

Děkujeme za pochopení, že i my musíme akceptovat nařízení vlády ČR. 

Těšíme se na vaši návštěvu

 

 

BRNĚNSKÁ MUZEJNÍ NOC 2021

VSTUPNÉ: zdarma
Otevřeno: 18.00 – 24.00 h
Poslední vstup: 23.30 h
 
AKTUÁLNÍ VÝSTAVY
 
Lyronoši, přiškrcení slavíci a buditelky rána / Daniela a Linda Dostálkovy, Katarína Hládeková, Sára Bown Kasanová, Simona Koutná, Katarína Poliačiková, Jakub Ra, Eva Rybářová, Iveta Schovancová / Galerie U Dobrého pastýře
Snění o práci 09 / podtitul Nahodilost ve for loop / Filip Hauer / Galerie mladých
App Art/ Galerie Kontext
Polina Davydenko / #černáskříňka2020 / fasáda Galerie TIC
 
DOPROVODNÝ PROGRAM
 
18.00 – 23.00 h / Bookshop 

V Galerii TIC vzniklo malé knihkupectví s čítárnou. Nabízí hlavně knihy a časopisy věnované vizuálnímu umění včetně těch, které vydala sama Galerie TIC. Nezůstává jen u odborných titulů, ale přimíchává do nabídky také beletrii. Výběr velké části knih je kurátorovaný, což znamená, že za ním figuruje konkrétní osobnost nebo kolektiv s individuálním vkusem a preferencemi.
 

18.00 – 23.00 h Galerijní dvorek

Stylová oáza klidu v samém srdci centra Brna se na vás bude těšit s porcí kvalitní hudby, potěší vaše chuťové buňky a nezapomene uhasit vaši žízeň. Bude jídlo, bude pití, bude hudba.

 

18.00 – 20.00 h Galerijní dvorek / Workshop Hlína!

Přemýšlíte ráno nad hrnkem kávy? Opravdu nad tím hrnkem, který držíte v ruce? Jak vznikl, kdo ho vyrobil? Poznejte proces výroby a vyzkoušejte si vytvořit vlastní na hrnčířském kruhu. Bude to opravdu hlína!

 
20.30 – 22.30 h / Nukic Melisa / Dj
 
O skvělou hudební atmosféru na galerijním dvorku se postará Melisa aka White aurA. Tato DJka je konečně připravena vystoupit z vlastní ulity a představit svou hudbu i širší veřejnosti. Bude to mystický zážitek ambientní hudby s trochou pepře, který sama popisuje jako Cestu skrze lesy.
 
18.00 – 23.30 h / Kino Art / Bat Cave cinema

Podvečer v kině Art, Radnická 4 – galerie TIC, připravený Ateliérem video FaVU v Brně. V rámci programu budou uvedeny speciální projekce filmů, videí a projekční pásmo.
 
Kompletní program je zveřejněn na našich sociálních sítích a webových stránkách www. galerie-tic.cz.

OPEN CALL DO GALERIE MLADÝCH 2022

OPEN CALL DO GALERIE MLADÝCH 2022

Galerie TIC vyhlašuje Open Call na výstavní projekty do Galerie mladých pro rok 2022. Prosíme zájemce, aby zasílali vyplněnou přihlášku, popis projektu s jeho obrazovou dokumentací a autorské portfolio do 25. července 2021 na adresu hovezakova.galerietic@gmail.com. Výsledky budou publikovány na webu a fb galerie nejpozději do konce srpna 2021.

Galerie poskytuje:

  • finanční krytí nákladů spojených s instalací výstavy
  • honorář vystavujícím umělcům/umělkyním a kurátorům/kurátorkám
  • svoz výstavy
  • základní PR (včetně programových tiskovin)

Obsah přihlášky:

  • přihlašovací formulář
  • stručná charakteristika projektu (doporučený rozsah 1NS) a obrazová dokumentace projektu
  • portfolio umělce/kurátora včetně CV

Přihláška ke stažení

From Thumb to Little Finger

From Thumb to Little Finger
Polina davydenko
vernisáž 1. 7. 2021
1. 7. —  9. 8. 2021
Fasáda Galerie TIC, Radnická 4, Brno
 
BlackBox
#černáskříňka2020
 
Někteří se v lockdownu setkávali v domácnostech, vytvářeli spontánní coworkové skupiny, chodili do tajně provozovaných hospod. Jiní důsledně přesunuli svůj společenský život do online prostoru: učili se v něm, bavili, diskutovali, prokrastinovali. Všichni jsme namísto cest do práce nebo procházek „po venku“ přeskakovali mezi webovými rozhraními a online meetingy. Každé vykročení z těchto komunikačních stereotypů a omezení bylo tak důležité a nadějeplné. V loňském jarním lockdownu se Polina Davydenko postupně setkávala s přáteli. Schůzky probíhaly venku, v bytech nebo ateliérech. Jejich součástí byl i vznik otisku, památky: od každého / každé z nich si nechala nalakovat vždy jeden za svých nehtů. Vzniklé mikro malby se staly její fyzickou součástí. Za příspěvek do této soukromé sbírky podléhající postupné destrukci, dostal každý z autorů část honoráře ze stipendia, jež autorka získala od Galerie TIC v rámci projektu Černá skříňka. Při další vlně lockdownu vytvořila Polina na podnět Galerie TIC video, které zpracovává vzpomínku na ona setkávání. Jeho „fotosky“ jsou umístěny na fasádě budovy galerie.
 
Rozhovor s autorkou
 
Rozhovor vede: Marika Kupková
Střih audia: Dana Balážová
Song list: Polina Davydenko

Neboj se a neplač

Neboj se a neplač
Johana Merta
vernisáž 12. 5. 2021
12. 5. 2021 - 28. 6. 2021
Fasáda Galerie TIC, Radnická 4, Brno
 
BlackBox
#černáskříňka2020
 
NEBOJ SE A NEPLAČ je především moje osobní heslo.
 

Veřejnou zprávou se stalo až v období ohrožení společnosti virusem. Čas koncem roku 2019, kdy jsem žila na moravském venkově, byl v naší rodinné situaci relativní idylkou, i když jsme těžce nesli těžbu dřevin v okolních lesích. Diskuze s blízkými lidmi o duševním vlastnictvím krajiny a prožívání pocitů z “naší” ztráty, mi pomohly vyrovnat se s mizející krajinou. Odtud plynula touha zasahovat nápisy NEPLAČ na navršené “poražené zdi”, které jsme dennodenně míjeli. Vždycky jsem chtěla dělat graffiti, ale nevěděla jsem, co chci psát, co chci říct a taky jsem nerada běhala a byla srab! Ale ze strachu jsem vyrostla a poprvé jsem měla pocit, že zpráva, kterou chci psát, má smysl, který přesahuje nejen autorství, ale i trest, který by mohl z mého vandalství vzejít.

 

Výzva BLACK BOXu Galerie TIC v době celosvětového strachu byla pro mě prací hlavně s emocemi, musela jsem se zorientovat s čím vlastně zacházím, a pokud jsou to emoce, tak jak je sdílet. Bez citové lability a úpadku. Vyplavila se u mě nutnost zabývat se problémem spíš lokálně a tak vznikla druhá část zprávy, tedy NEBOJ SE. Křesťany tahle věta provází běžně, skrze její přítomnost (365 krát) v Bibli. Ale v pandemiích se lidstva tenhle konejšivý příkaz týká bezezbytku, bez ohledu na vyznání. Vytvořenou nahrávku s hlasem kazatelky a herečky Rozity Mertové jsem posílala e-mailem blízkým i vzdáleným zastupitelům obcí a měst, s tím že se stává jejich majetkem a může být použita podle jejich uvážení libovolně. Většinou ani neodpověděli.

 

 Snažila jsem se a stále se snažím podat zprávu, možná nesprávným způsobem, možná někomu, kdo ani není. Je ale stejně tak možné, že jsem stihla nepřímo oslovit víc lidí, než jsem schopná se dozvědět. Každopádně moje zpráva se v průběhu pandemií změnila. Teď zní NEBOJ SE, MŮŽEŠ PLAKAT.

Rozhovor s autorkou

Rozhovor vede Katarína Hládeková
Střih audia: Dana Balážová
Song list: Johana Merta

 

Vnitřní části prvků

Vnitřní části prvků
Juliana Höschlová
24. 3. 2021 - 10. 5. 2021
Galerie TIC, Radnická 4, Brno

Black box
#černáskříňka2020

 

Projekt Vnitřní části prvků je součástí skupinového uměleckého výzkumu s názvem Black box, který začal přísným karanténním opatřením a uzavřením hranic v České republice na jaře 2020. Autorka se formou každodenních záznamu věnuje sledování vnitřních procesů reagujících na vnější události. Díky omezením se Juliana vrátila k malbě a kresbě, které i původně vystudovala. Kresba a později převážně malba, Julianě nabídly smysluplnou perspektivu v jakémsi aktuálním globálním vakuu.


Každodenní záznam se v průběhu času zpomalil, a to i díky tomu, že se Juliana odstěhovala z velkoměsta na polosamotu do Krkonoš. Toto nové prostředí se stalo hlavním inspiračním zdrojem jejích digitálních maleb. Potřeba původního rychlého záznamu se postupně proměňuje a napojuje na tempo přírody, kde se v našem pásmu střídají čtyři roční období a kde nás neatakuje každou chvíli řada nových výzev či impulzů. Naopak se otevírá prostor k hlubšímu vnímání či pozorování a také promýšlení v širším měřítku vesmíru.


Aktuální dvojice digitálních maleb, evokujících planetu Mars, vznikla na pozadí fotografického archivu různých přírodních struktur, které autorka při pohybu v přírodě sbírá a následně zpracovává pomocí digitální technologie. Struktury a systémy, tak jak je známe, se rozmazávají, stírají a vyřezávají a následně se přetváří ve struktury a vazby nové, abstraktní. Autorka zkoumá intuitivní vytváření vize budoucnosti, u které není jasné, jaká bude a zda-li vůbec počítá s existencí lidského druhu. Malby úzce navazují na její dlouhodobý zájem o člověka a prostředí v kontextu probíhající environmentální krize.

Rozhovor s autorkou

Rozhovor vede Zuzana Janečková
Střih audia: Dana Balážová
Song list: Juliana Höschlová
Druhý díl podcastu Černá skříňka přibližuje projekt "Vnitřní částí celků" Juliany Höschlové. Má téměř hodinu, což je dvojnásobná délka oproti standardnímu rozsahu další dílů. Tato odlišnost signalizuje pokus o "zpomalení", kterým Juliana aktuálně prochází. Přestěhovala se do vesnice Bratrouchov ve Východních Krkonoších a zvýšila tak s přítelem a pejskem počet obyvatel ze sedmi na deset. Nyní se zabývá převážně digitální malbou, prací s textilem a pomýšlí také na vybudování malého komunitního a rezidenčního centra.

Brno Art Week 2021

 
► Brno Art Week nic nezastaví. Ani celosvětová pandemie!
► Brněnské galerie a výtvarně zaměřené školy se opět semkly a společně pořádáme festival, který si klade za cíl spojovat brněnskou výtvarnou scénu – galerie, umělce i diváky – což je zvlášť v posledních dnech stále palčivější téma.
► Většina programů se pravděpodobně odehraje on-line na našem YT kanále, ale možná epidemiologická situace umožní i nějaké akce "v terénu".
► On-line pro vás chystáme již známý formát trasování, velká videa o graffiti scéně v Brně a o módní návrhářce Dominice Kozákové, urbánní legendy jednotlivých galerií, sympózium o digitálním kurátorství a samozřejmě nepřijdete ani o tolik oblíbené artové rozcvičky!
► Off-line program poladíme podle aktuální situace.
► Stay tuned!
► 19. – 25. 4. 2021
► 12. ročník BRNO ART WEEK
► Pořadatelé: TIC BRNO a Masarykova univerzita
► Finanční podpora: Statutární město Brno a Ministerstvo kultury ČR
 
---------------------------------------------------------
 
Brno Art Week 2021 / CURATING ONLINE
 
Brno Art Week 2021
CURATING ONLINE
Transformace uměleckých institucí do online režimů. Ztráta institucionální aury?
21. 4. 2021 od 16 hod.
22. 4. 2021 od 17 hod.
online – Youtube Brno Art Week + stream na FB
 
 
SPEAKERS:
Středa:
Karina Kottová
Marek Pokorný
Michal Novotný
Tomáš Hrůza
 
 
Čtvrtek:
Marialaura Ghidini
Gaia Tedone
 
 
Současná pandemická situace nás nutí k intenzivnějšímu přemýšlení o prezentaci a distribuci umění do nových, dosud ne zcela prozkoumaných sfér virtuálního prostředí, které poskytují síťové platformy www. V kontextu změn produkce, distribuce a prezentace umění se na jedné straně zamýšlíme nad způsoby proměny role kurátora při přesunu prezentace umění (výlučně) do online prostoru, a na straně druhé vlastnostmi a předpoklady, které charakterizují virtuální prezentaci umění. Do jaké míry je takový výstavní formát odlišný, respektive podobný výstavě v tradiční galerii? Jakým způsobem se uplatňují zavedené kurátorské principy a metody v online prostoru? Jaká jsou specifika on-line komunikace s návštevníky festivalů nebo výstav konaných ve virtuálním prostoru? Vstupujeme do druhého roku trvání globální pandemie nemoci COVID-19, během níž musela muzea a galerie, ale také festivaly mediálního umění přehodnotit své přístupy a dobře zavedené systémy zprostředkování umění. Sympozium si klade za cíl konfrontovat a zhodnotit různé strategie zprostředkování umění a kultury, které kulturní instituce v tomto zvláštním režimu využívaly, odmítaly nebo artikulovaly jako možné scénáře pro novou dobu.
 
Sympozium, které je součástí programu Brno Art Week 2021, se koná v rámci spolupráce galerie TIC Brno, oboru TIM na FF MU a jako součást projektu Black Box/Černá skříňka a je spolufinancováno se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci programu ÉTA.

KLAN DVOU KONÍ

Klan dvou koní
Markéta Filipová
2. 2. 2021, 16. 2. 2021, 2. 3. 2021 - 23. 3. 2021
Galerie TIC, Radnická 4, Brno

Black box
#černáskříňka2020

 

V dějinách moderního výtvarného umění se opakují okamžiky, kdy umění opouští galerii. Až dosud byla hlavní motivací potřeba umělecké scény vzepřít se mocenským či prostorovým omezením výstavních institucí. Zažívat tvůrčí svobodu i konfrontaci se širším okruhem diváků. Korona krize se stala nečekaným podnětem znovunastartování pohybu směrem blíž veřejnosti. Dalo by se očekávat, že jej bude sdílet plno umělců, umělkyň a galerií, ale v době nadvlády online platforem, kam se přesunula velká část kulturních programů, zůstává tento offline přesun výjimečný. To ale neznamená, že není potřebný. Právě naopak. I proto se kurátorky Galerie TIC rozhodly nechat umění prostoupit skrze zeď a z interiéru galerie jej přenést i na vnější fasádu budovy. V průběhu února a března se na něj postupně objeví malířská trilogie od Markéty Filipové. Soustava šesti maleb je koncipována do třech malířských diptichů a je součástí projektu Černá skříňka, který je zaměřen na nové podoby galerijní praxe, jež nejsou nutně vázány na pořádání výstav a hledá aktuální možnosti, jak podpořit vznik živého umění a jak je zprostředkovávat veřejnosti. 

NAHRÁVKA

Markéta Filipová vystavovala před několika lety v Galerii mladých svou diplomku. Teď se její malby do toho prostoru vrací znovu, jen s tím rozdílem, že “prostoupily zdí” až do ulice. I nyní provádí autorka jakési pomalé rozfázování nebo rozpohybování malby. Aktuální projekt Klan dvou koní je věnován sbližování člověka nebo zvířete a lásce k přírodě. V sérii tří diprichů se odvíjí příběh o postupném prolnutí bytostí, zvířete a člověka. Není zcela jasné kdo je kdo, kým byl na začátku a v koho se promění. Důležitý je vztah, který se dynamicky rozvíjí. Aktéři příběhu se o sobě navzájem dozvídají, z mlhy pomalu vystupují jasnější obrysy. Počáteční opatrnost je na místě, pokud se ale o sobě chtějí naučit víc, budou muset s odvahou popojít o krok blíž k sobě navzájem.

Součástí Markétina projektu je i podcast, na němž Markéta spolupracovala s Danou Balážovou a Tomášem Hrubišem. Autorčin poetický text je o společně stráveném času, který je teď pro nás vzácnější víc než kdy dřív. Chvíle, jež spolu sdílíme, se tak stávají mnohem magičtější a silněji se nám vrývají do paměti a spouští fantazii. Všem zmíněným motivům je společná zvýšená nebo změněná citlivost, která může být jednou z pozitivních zkušeností, kterou nám dává současná krize. 

Komentovaná procházka po areálu Vlněny

6. října 2020 v 17:00 

Doprovodný program k výstavě Galerie pana Šťovíčka v rámci cyklu "Jádra a Tvary" kurátora Šimona Kadlčáka návštěvníky zavede do někdejšího továrního areálu Vlněny, na jehož místě právě vyrůstá kancelářský komplex.
Galerie pana Šťovíčka se nacházela v jedné z budov někdejší textilní továrny Vlněna z 19. století. Část chátrajícího komplexu v nultých a desátých letech 21. století sloužila jako ateliéry a tak lze tehdejší Vlněnu považovat za jeden z mála příkladů uměleckého squatu v Brně.
Na galerii by měli zavzpomínat její iniciátoři Michaela Dašková a Oldřich Morys a osobně i pan Šťovíček, poslední původní zaměstnanec Vlněny, podle něhož galerie získala název.
O sociálních dopadech gentrifikace v Brně promluví sociální geograf Vojtěch Kaláb. 

Conditional Constructions II.: Still Live (Natural Painters)

04. 08. 2020

Tomáš Moravanský

Součástí vernisáže bude pohybová kompozice v režii Tomáše Moravanského. Jedná se o druhou část ze
série performativních intervencí pod názvem "Conditional Constructions", které připravil pro letošní
výstavní program Galerie TIC. „Conditional Constructions II.: Still Live (Natural Painters)“ se zaobírá
výrazem individuality, kdy předpokladem úspěchu je vyloučení subjektivních rozhodnutí.

Conditional Constructions I: INTERPELLATION

18. 2. 2020

Tomáš Moravanský

Série na sebe navazujících happeningů, situovaných do prostorů Galerie TIC, v režii Tomáše Moravanského (INSTITUT INSTITUT), se zabývá odkrýváním interpelativních sil ideologií, v odrazu pohybu a interakce, v každodenních, pracovně či sociálně naprogramovaných formách. Přebírá choreografii chápanou jako systém mocenské kontroly nad lidským tělem v činnostech, které jsou ve společnosti chápány jako projev svobody či individualismu. Pracuje s registrem civilních pohybů, které nespadají do tance, ale mohou být jeho výchozím materiálem. Conditional Constructions I, II, III, IIII jsou čtyři podmíněné tvary, pohybové kompozice, performance intervenující do prostorů galerie na základě jejího momentálního uspořádání. CC se odkazují k souboru propojených galerijních projektů, objektových instalací, představení a krátkých filmů pod zastřešujícím názvem STILL LIVE, ve kterém Moravanský zkoumá a pracuje s tématem každodennosti, psychologie pohybu, intelektuálním vlastnictvím a kulturou individualismu ve vztahu k fenomenologii.

Tanečně pohybová kompozice INTERPELLATION, která je součástí první části čtyřdílné série performativních intervencí pod názvem Conditional Constructions, navazuje v tentýž večer k zahájení autorovy samostatné výstavy STILL LEFT v Galerii G99, v Domě Pánů z Kunštátu (začátek v Galerii G99 v 18:00 h).

JÁDRA&TVARY

Galerii KonText – 2020

Hostujícím kurátorem, který zaštítí program výstavního prostoru KonText, bude v roce 2020 Šimon Kadlčák. Ten ve své výstavní koncepci Jádra a Tvary naváže na programové směřování KonTextu v letech 2017 a 2018, kdy s ohledem na prostorově-tvarovou příbuznost s alternativními „vitrínkovými“ výstavními prostory KonText spravovaly představitelé tohoto typu galerií – kurátorské týmy brněnské Galerie Art a olomoucké Vitrínky Deniska. Koncepce pro rok 2020 tuto linii do jisté míry završí, když v sérii pěti výstav postupně představí několik vybraných „vitrínek“, které v Brně v minulosti fungovaly (nebo – méně obvykle – fungují doposud). Šimon Kadlčák byl sám mezi lety 2013–2019 jedním z kurátorů nezávislé galerie Umakart, jedné z nejvýraznějších v dané kategorii na místní scéně.

Galerie v nestandardních výstavních prostorech zažily svůj boom na české scéně okolo roku 2010. Prakticky po celé republice se tou dobou objevila celá řada výrazných nezávislých do-it-yourself galerií, sdílejících určitou sadu společných znaků: Vystavovalo se ve výlohách, vitrínách, ale i peněženkách, záchodech či lednicích. Většina galerií byla v exteriéru. Do galerií často nebylo možné vstoupit, šlo si je jenom prohlížet zvenku. „Zřizovateli“ a kurátory byli nejčastěji studenti uměleckých škol. Důležitým prvkem pak byl komunitní aspekt společného pouličního setkávání spojeného s degustací levných vín z ošuntělého bazarového hrníčku. 

V současné chvíli je trend vitrínkových galerií spíš na ústupu. Jádra a Tvary tak budou „archeologickou sondou“ sledující stav a proměny tohoto trendu (a obecněji i lokální scény) přibližně od roku 2008 do současnosti. Pojetí a výsledná podoba jednotlivých výstav bude vznikat vždy ve spolupráci s původními galeristy či kurátory, kteří vybrané galerie v dané době vedli a určovali jejich ráz. 

Hostující kurátor: Šimon Kadlčák

TEN OBJEKT PŘIPOMÍNÁ VOR S PLACHTOU

TIC – Dvorek

Součástí vernisáže je live performance Adama Hejduka a Jiřího Habarty – v 18.00 h  

Instalace na dvorku Radnické 4, jejímž autorem je student ateliéru sochařství brněnské FaVU Adam Hejduk, kombinuje objektovou a zvukovou dimenzi. Využívá základní principy zapření –ocelová struna má v objektu funkci konstrukčního prvku, který podpírá a zároveň spojuje. Přitom instalace využívá i původní vlastnosti strun, pro kterou byly vyrobeny, a tou je znělost. Rovněž použité sklo hraje jinou roli, než bývá obvyklé, a funguje jako rezonanční deska. Úhel, jejž svírá tabule skla s podstavou, navazuje na úhel náklonu sloupů v atriu. Podstatou objektu, který se pohybuje na rozhraní mezi sochou a hudebním nástrojem, je postavení použitých prvků do neobvyklých poloh, čímž je narušen původní význam věci, vzniká napětí mezi její původní a novou funkcí. Objekt se tak stává dočasným a nejistým.
Výstava volně navazuje na četné sochařské prezentace, které se na dvorku odehrávaly v 90. letech.

Instalace je přístupná v prostoru Dvorek 7. 8. – 7. 9. 2019.

ZAHRADA IMRICHA VANEKA

06-07-2019   

Doprovodný program k výstavě …když keramika ještě nebyla cool v propojení s přehlídkou Brno Art Open 2019

Okolí domu manželů Vanekových v bratislavské vilové čtvrti Koliba obklopuje zahrada. Zamýšlená parková výsadba, kterou doplňují autorovy keramické artefakty sae časem proměnila v zelenou džungli. Doprovodný program k výstavě …když keramika ještě nebyla cool je expedicí, komunitní brigádou a záchrannou očistnou akcí zároveň. Má zbavit zahradu od náletových dřevin, doslova archeologicky na světlo vytáhnout v zeleni skryté keramické artefakty a připravit půdu pro práci zahradního architekta. Pikniku a debatám o práci, živote a díle Imricha Vaneka se organizátoři nebrání.

GALERIE PAVUČINOU. ČEHO?

12-05-2019 — 15:00 – 17:00 h

Workshop s ANDREOU DEMEK se Sochařskou laboratoří

Doprovodný program k výstavě Richarda Loskota INDUKCE

Mezigenerační workshop je určen pro děti i dospělé od 3 do 99 let, pro jednotlivce, páry i rodiny. Předchozí zkušenost s tvorbou není nutná.

S pomocí zrcadel a laserového světla si ukážeme, jak pracovat s prostorem v historické architektuře. Vytvoříme instalaci nebo model s pomocí materiálů jako jsou provazy, nitě, pásky a latě. 
Budeme hledat vzájemné prostorové vztahy, zkoumat, jak je možné se v prostoru pohybovat a zaznamenávat stopy. Půjde především o prostor pro hru, zkoumání a experimenty, kterým Vás osobně provedu. AD

Vstup volný

Rezervujte si volná místa emailem: andrea.demek1@gmail.com

INTERREGNUM

09-02 — 23-03 2019

Kabinet, Galerie TIC

Projekt ateliéru Nových médií I. pražské Akademie výtvarných umění Interregnum pojímá současnost jako mezivládí, jako dobu, kdy staré končí a nové ještě není ustanoveno. A je v podstatě lhostejné, zda se jedná o organizaci společnosti, způsoby komunikace nebo funkci a podobu vizuálního umění. Film lze vnímat i jako manifest, který se lapidárně a bez vytáček vypořádává se současným mediálním, ale i ideologickým chaosem.

Autoři videa:

Kryštof Brůha, Eva Hřebíková, Magdaléna Kašparová, Philipp Kolychev, Šimon Levitner, Johana Novotná, Mišo Ormos, Jaromír Pesr, Jakub Rajnoch, Tomáš Svoboda, Klára Švandová, Danil Tcytkin, Karolína Vojáčková, Linda Vondrová

Poděkování:

Ondřej Chrobák, Gabriela Kotiková, Karina Kottová, Marika Kupková, Jiří Ptáček, Ondřej Stupal, Radek Váňa, Tomáš Vaněk

Text:

Anežka Bartlová