Yeonwoo Chang, umělkyně žijící v Drážďanech, Vídni a Soulu. Ve své umělecké praxi se zabývá fyzickými a duchovními otázkami, které překračují hranice historie, řemesel, kultury a přírody. Její nedávné práce ukazují na politický kontext řemesla prostřednictvím keramiky. Keramika se pro ni stála médiem, kterým reflektuje témata přírodních zdrojů, postkolonialismu a řemesla, jež vedou k diskurzu lokálního umění a současného umění v nezápadním kontextu.
V rámci rezidence představila projekt Moon Jar, který vznikl z popudu doslovně naplnit název specifického typu korejské keramické nádoby z konce 17. století z dynastie Joseon. Jedná se o dvě symetrické polokoule plynule spojené ve svém středu, které svým tvarem připomínají levitující měsíc. V dobách japonského kolonialismu byla tato keramika exportována do zahraničí, čímž ovlivnila i podobu evropské keramiky. Specifikem autorského objektu Yenwoo Chang je fakt, že glazura jejího objektu obsahuje synteticky vyrobený měsíční prach. Výstavní projekt pojednával o různých aspektech Měsíce jako přirozené družice Země, ale i zdroje možné územní akvizice a kulturního symbolu.
Utopické kolonizování povrchu Měsíce přitom kontrastuje s poukazováním na symbolickou a ekonomickou hodnotu uměleckých artefaktů v mezinárodních muzeích i na postkoloniální debaty, které je doprovází. Kromě těchto diskurzů zůstává materiálem keramické nádoby hlína a její bazální charakter v debatách o klimatických tématech.
Součástí rezidence Yeonwoo Chang byla i prezentace tvorby pro studenty Střední školy a Vyšší odborné školy tradičních řemesel 24.6. v 10:00 hodin a performativní workshop „Semiotics of Kimchi making“ který proběhl 27.6. v 18:00 na dvorku Galerie TIC. Během své rezidence Yeonwoo též navázala spolupráci s mineralogy z Moravského zemského muzea, které zapůjčilo vzorky hornin ze svých sbírek do výstavy Moon Jar.
Yeonwoo Chang – Semiotics of Kimchi Making
Čtvrtek 27. 6. 2024 / 18:00
Dvorek Galerie TIC
Galerie TIC
Fermentation—the controlled breakdown of food by microorganisms—is an ancient and fundamental culinary practice. Fermentation is an art of time and a best example of how microorganisms act as collaborators with humans through the food. Through the fermentation, we experience the magic of time and learn about the waiting.
Making Kimchi-a Korean fermented vegetable- has been a woman's work to support the family in Korean history. It was a care duty of nourishing the society with the plan for the whole year in an accuracy. Female bodies were production machines, weathercasters, accountants, managers, and hosts and also artists. Their roles, contributions, and results were obscured, just like the microorganisms in our food history. Whose labor and time is kimchi being supported by in 2024? And where is this leading us?