Co má společného performance a grafický design? Například testování komunikace, tedy hledání cest, jak překonávat kulturní a sociální bariéry, jak ještě přesvědčovat a překvapovat. Výstava Always Avoid Discussions, Never Discuss od kolektivu The Rodina, který tvoří tandem Tereza Rullerová a Vít Ruller, se zaměřuje na průniky mezi uměleckými přístupy a grafickým designem právě prostřednictvím konceptu performativního designu. Tento přístup překračuje tradiční hranice užitého umění a designu jako technické disciplíny a otevírá prostor pro dynamickou, časově ukotvenou komunikaci s publikem. Performativní design staví na okamžitém prožitku, interakci a emocionálním zapojení diváka, čímž přetváří obvyklé představy o roli grafického designu v umělecké praxi.
Výstava se pokouší legitimizovat tyto experimentální přístupy a představit je jako specifické umělecké žánry, které reflektují současné tendence a otázky vizuální kultury. Na pomezí komunikačního designu a akčního umění výstava překonává binární dělení mezi uměleckou autonomií a funkcionalitou, a přetváří tak stávající struktury vizuálního i společenského světa. Ústředním tématem výstavy je rozhovor – nikoli jen jako předmět zkoumání, ale jako samotný způsob vyjádření. Instalace vytvoří prostor pro skutečný dialog, který se odklání od soutěživé povahy diskuze, jak ji popisuje filozof Gilles Deleuze. Zatímco diskuze může být vnímána jako „ztráta času“, konverzace nese potenciál transformace, který výstava usiluje prozkoumat a podpořit.
Performativní instalace bude facilitována Terezou Rullerovou, která bude aktivně zapojovat diváky do dění a formovat tak prostředí, kde k dialogu skutečně dojde. Tato výstava usiluje o to, aby se stala hřištěm pro sdílení a proměnu, a podnítila reflexi nových možností komunikačního designu jako nástroje sociální emancipace a umělecké inovace. Po loňské výstavě micro-influencera a tiktokera Jakuba Polácha Žijeme ve společnosti se jedná o další příklad výstavní spolupráce s osobnostmi z oblasti grafického designu, které potvrzují zbytečnost esencialistického dělení na užité a volné umění.