Magdaléna Kašparová ve své dosavadní práci vycházela zejména z osobních archivů, které jsou pamětí konkrétního místa nebo jejího vlastního života. Také v instalaci pro Galerii TIC je klíčovým prvkem její fascinace shromažďováním dat a jejich mediální reprezentace, v tomto případě v prostředí algoritmů sociálních sítí. Kriticky a současně s pobavením nahlíží a zkoumá obraz, který o nás tato data vykreslují. Jakou osobou jste ve svých reelsech vy?
Pro lepší přiblížení aktuální práce Magdalény Kašparové je nutné nahlédnout její umělecké portfolio kontinuálně a projekt Delulu hoarding vnímat jako jednu část její tematicky plynule navazující filmografie a výstavní historie, která často pracuje s rozsáhlou sbírkou předmětů běžné spotřeby nebo daty ve starých telefonech. Tyto sbírky jsou jakýmisi časovými kapslemi autorčina dospívání, ovlivněného zkušeností s poruchou příjmu potravy, kterou tematizuje v několika projektech. Jedním z nejvíc rezonujících je video Storytime (2021), v němž se umělkyně stylizuje do role vlogerky a ironickým napodobováním jazyka YouTuberů a YouTuberek prochází fotografie a videa ze svého telefonu z roku 2008, což byla doba, kdy se v motolské nemocnici léčila z anorexie.
Lehká „retro“ forma videa i „datová archeologie“ oblíbených „dumbphones“ způsobuje pocit příjemné nostalgie, obsah sdělení je však o poznání méně příjemný. Na pozadí fotografií spolupacientek tak posloucháme vyprávění o taktikách bojkotování léčby, jejích nehumánních prostředcích i nevhodném a zraňujícím nálepkování ze strany ošetřujícího personálu.
V aktuálním projektu Delulu hoarding se nostalgie proměňuje v „girls rage“ a archeologii vlastní historie střídá zkoumání přítomnosti, i když odpor vůči stereotypizaci zůstává. Meme Overly Attached Girlfriend vznikl v roce 2012 a reddit ho stvořil jako sexistický a misogynní komentář stereotypně „nefungující“ mužsko-ženské vztahové dynamiky. I když se jedná spíš o příklad z meme historie, Magdaléna Kašparová ho svým způsobem parafrázuje a rozvíjí ironickou stylizací do postavy World’s Best Ex Girlfriend. V roli tiktokerky a influencerky nám přibližuje obsah nadesignovaný algoritmy, který je určen single ženám kolem třiceti. Odkazování na určitou generační příslušnost a tedy citace internetové historie meme kultury nasedá na Magdalenin zájem o historii popkulturních trendů, ale současně je i klíčem k algoritmy servírovanému obsahu.
Ty, které odpovídají profilu finančně nezávislé mladé ženy „bez závazků“, jsou ale také vděčnou cílovou skupinou pro obsah vytvářený „instagram philosophers“ nebo „instagram psychologists“, tedy motivačních citátů na pozadí softcore girly estetiky vycházející z Y2K nostalgie. Právě pro skupinu „nezávislých třicátnic“ má tento obsah působit „empowering“. Treat yourself well... Magdalénou nevyslovenou, avšak přítomnou souvislostí v tomto kontextu zůstává aspekt komodifikace našeho soukromí. V nevinně zábavním obsahu plném parodických vztahových stereotypů a povzbuzujících sdělení však číhají také hodiny online pilates a možná i nabídka sprituálních retreatů. Determinism hittin’ hard.