Zbyněk Baladrán’s author exhibition introduces his newer works focused on the discrepancies between the contemporary world and the manner in which it is exposed and revealed by art and art practice. Artistic rendering provides a large degree of ideological openness and methodological un-rigidness, it offers a more straight forward, more effective, and more flexible tools of communication in comparison to those of the scientific community and the media. Aware of these “weapons,” Zbyněk Baladrán sets to interpret important socio-political phenomena that are often not at the center of our attention. Rather than offering a clarification, the author raises awareness in regards to the fascinating ambiguousness of our world.
Z rozmanitých obsahů, které lze s kategorií „práce“ spojovat, se soustředíme především na její introspektivní rovinu: na promýšlení a posuzování vlastní činnosti. Autor si je svým čtenářem, divákem i metodologem a arbitrem. Jako „práci“ pravidelně označujeme texty, umělecké projekty a artefakty, čímž příznačně posouváme důraz od samotného výsledku směrem k otevřenému procesu vzniku. Vystavený soubor zahrnuje různé referenční přístupy „myslím na to, jak myslím“, „myslím na to, jak pracuji“. Představuje emoční postoje k vlastní práci, komentáře k jejím metodám a postupům, a to jak v abstrahovaných formách, tak v proklamacích nebo poetických metaforách. Jedná se o jakési pohledy do zrcadla, které odráží naši touhu i skepsi vůči smysluplným činům.
Martin Piaček
Martin Piaček is part of a group of artists who shaped Slovak social-critical art after the year 2000. Their work is characterized by anthropological reflections on Slovak history and culture, often employing exaggeration and irony. Along with Dalibor Bača, Michal Moravčík, and Tomáš Džadoň, Piaček was involved in the activist platform Verejný podstavec during the 1990s, which focused on critiquing contemporary political representation, reflecting on societal issues, and organizing actions to preserve inconvenient buildings and objects. At that time, Martin's interests also extended to the emblems of Slovak national identity, particularly the construct of the "national hero." This led him to explore the concept of masculinity, which he subversively critiqued through visual representation.