CIT Cinema

☻ CIT CINEMA—THE SMALLEST CINEMA IN BRNO!

From Tuesday to Friday (11 AM–5 PM) and Saturday (2 PM–5 PM), the cinema operates as part of the exhibition space within this year's Galerie Kontext.

From Wednesday to Sunday, screenings take place at 6:04 PM and 8:04 PM (or 8:34 PM) as part of Kino ART’s dramaturgy—their full programme is on the website.

In addition to regular screenings, Galerie TIC hosts an additional programme featuring special screenings, lectures, benefit events, and student cinema.

Stay updated with all the latest news on Kino CIT’s social media → FB, IG 

Find the gallery programme below ↓

Martin Klapper + Martin Ježek: promítání

Martin Klapper + Martin Ježek: promítání
Středa 23. 4. 2025 / 19:00
@Rello, Rybářská 13, Brno

První ze série projekcí v cyklu připraveném Kryštofem Kočtářem a Kryštofem Pátrou poskytne filmovou exkurzi do devadesátých let a krátkých experimentálních filmů Martina Ježka a Martina Klappera ve formátu Super8.

Zdánlivý chaos v mantinelech přísných strukturálních postupů Ježkových filmů m.s. energoprojekt (1998, Super8, col, 11 min.) a Beseda (1999, Super8, b/w, 15 min.) se potká s Klapperovými filmy N.Y. 1995 (1997, Super8, col, 7 min.) a PUSINKY´99 (1999, Super8, col, 5 min.) promyšleně komponovanými přímo v kameře. 

Následná společná live performance zdůrazní fyzickou podstatu filmového pásu i konceptuální podstatu hudby. Povrch nalezených Super8 filmů byl Martinem Klapperem mechanicky a chemicky narušen v duchu postupů materiálového filmu: bělením, tónováním, ručním malováním, škrábáním nebo vrstvením. Tento materiál je při projekci dál ručně manipulován a dekonstruován Martinem Ježkem v závislosti na živém soundtracku, který Martin Klapper vytváří za pomoci elektronických nástrojů nebo ozvučováním různých běžných předmětů.

HaDivadlo in CIT Cinema: Zeď

HaDivadlo in CIT Cinema: Zeď
Tuesday April 29th 2025 / 18.00
@Kino CIT

Guest: Jan Doležel

Author: Marlen Haushofer
Director: Kamila Polívková
Scenography: Antonín Šilar
Concept of the remediation: Kamila Polívková, Ivan Buraj, Antonín Šilar & Aid Kid
Year: 2021
Running time: 1 hour 30 minutes

The screening and a debate will be held in Czech language only.

Galerie pod tlakem / Debata

Galerie pod tlakem: politické vlivy na program, práci s publikem a edukaci v muzeích ve střední Evropě – debata
Úterý 20. 5. 2025 / 17.30
@Kino CIT

Konference se zaměřuje na dopady politických tlaků, které zásadně ovlivňují nebo zcela mění fungování vybraných středoevropských galerijních institucí. Bude se diskutovat o změnách ve způsobu komunikace, výstavní dramaturgii a edukační práci. Edukace a komunikace s veřejností v těchto institucích často procházejí nejvýraznějšími změnami, přičemž jsou často cenzurovány a kontrolovány ze strany vedení institucí, zřizovatelů a politické reprezentace. 

Pozorujeme také jevy autocenzury, kdy se zaměstnanci institucí sami vyhýbají politicky nepopulárním nebo kontroverzním tématům, případně je skrývají za konformní názvy a anotace, které nebudí vášně a pozornost. 

V minulosti některé z těchto institucí čelili čerstvým politickým tlakům, jiné jsou v jejich středu a dalším tento vývoj hrozí nebo se již stabilizují po složitém období. Konference si klade za cíl nabídnout pohled nedávných či současných zaměstnanců těchto institucí na vývoj situace, sdílet vzájemné zkušenosti a diskutovat způsoby, jak se s těmito výzvami vyrovnat. V rámci konference bude představen současný stav a vývoj změn ve Slovenské národní galerii (SNG) v Bratislavě, zkušenosti zaměstnanců Ludwig Muzea v Budapešti (LM), Muzea Sztuki v Lodži (MS), ukrajinské kurátorky  Anny Aliyevy v Národním muzeu umění (NAMU) v Kyjevě. Debatu bude moderovat dvojice Zuzana Flašová z pozice ředitelky Galerie města Bratislava (GMB). 

Moderátorka: 

Zuzana Flašková - hlavní kurátorka, zástupkyně ředitelky pro odbornou činnost v Galérii města Bratislavy (GMB), pracovala v Tate Modern na pozici Asistentka kurátora moderního a současného britského umění a v The Photographers’ Gallery v Londýně. 

Hosté konference: 

Barbora Tribulová – bývalá vedoucí Oddelenie galerijnej pedagogiky SNG 

Situace ve Slovenské národní galerii (SNG) eskalovala loni v létě politicky motivovaným odvoláním ředitelky galerie a instalací nového vedení (aktuálně pověřený generální ředitel je Jaroslav Niňaj). K počátku března 2025 ukončilo pracovní poměr více než 100 zaměstnanců SNG, včetně celého edukačního oddělení a samotné Barbory Tribulové.  

V průběhu posledního roku se vedení několikrát změnilo, proběhl konkurz na nové vedení, který je zpochybňován odbornou obcí. Současná situace se zdá být nepřehledná a turbulentní, směřující k totálnímu chaosu kvůli nezvratným změnám, za kterými stojí vládnoucí koalice reprezentovaná ministryní kultury. 

Bettina Bence – edukátorka a dramaturgyně lektorského oddělení Ludwig Museum, Budapešť  

Realita v Maďarsku je již stabilizovaná a dopady snah vládnoucí strany na kulturní instituce jsou jasně rozeznatelné.  V nové realitě Orbánovského Maďarska se již instituce naučily fungovat. O co ale přicházejí? Změny v institucích se dotkly jak personálních změn, tak i výstavní dramaturgie, která podléhá stálé politické kontrole. O edukátorské i kurátorské práci a jejích možnostech nás bude informovat Bettina Bence. 

Agnieszka Wojczechowska – bývalá zástupkyně vedoucího edukačního oddělení Muzeum Sztuki v Lodži 

Polské reálie jsou odlišné. V tuto chvíli se instituce stabilizují po proměně politického diskurzu. Politicky dosazený ředitel (Andrzej Biernacki) Muzea Sztuki byl odvolán nově nastupující politickou reprezentací pro neplnění plánů (nerealizovaná výstava, nevydané knihy) a nahrazen novým ředitelem (Daniel Muzyczuk) po spravedlivém konkurzu  v roce 2024. Na první pohled se zdá, že jsou tamější instituce stabilizované. Jaké jsou ale dlouhodobé dopady odlivu kvalitních odborných pracovníků, které narušují kontinuitu chodu institucí? Jak se navazuje po několikaleté „mezeře“? 

Anna Aliyeva - kurátorka umění 20. a 21. století  v Národním muzeu umění (NAMU) v Kyjevě  

Ukrajinská realita je zcela odlišná, ovlivňuje ji válečný konflikt. Instituce fungují v omezeném režimu. Přesto je i tady jasné, jak zásadní proměnou tyto instituce prochází a v budoucnosti budou procházet. Odklon od zaběhnutých spoluprací, změny dramaturgie, posílení zaměření na vlastenecká témata ale také na témata Evropy budou novými směry v poválečné realitě.