Smazat hranice času

Galerie U Dobrého pastýře 14 08 — 09 11
Vernisáž — 13 8 2024

Výstava propojuje elementární životodárný prvek a silný symbol uchovávaný mnoho věků- oheň. V pozadí vznikání instalace a neméně důležitých živých akcí bude jak foto a video archiv samotných autorek, tak společné vytváření situací spojených s nachystanými skrumážemi rostlin, voňavých dřevin, chrastí a elementů naplavenými oceánskými vlnami. Centrálním objektem se stane ohniště jako sochařský objekt, stoupající dým a mnohohlasná (nebo tichá) modlitba jako prostředek propojení se s předky současnými, budoucími a minulými v jeden vzácný čas. Cílený časosběr video i foto materiálu ohňů z různých ročních období i zahrad, podpořený důkladným sušením a sběrem bylin, rostlin a jiného nalezeného materiálu dá vzniknout možnostem setkávání nad specifickými vůněmi a tématy uvnitř vnitrobloku i galerie samotné.

Eva Brodská se již od 60. let věnuje ručnímu tkaní gobelínů, momentálně žije mezi Prahou a Roudnicí, kde má svůj ateliér. Její autorský jazyk hodně připomíná lazury akvarelů, které používá jako skice ke svým rozměrným textilním obrazům. Inspirací pro ní je její roudnická zahrada, ale i krajina, kterou pozoruje na svých cestách. Podobné fascinace i zdroje inspirace je možné sledovat i v tvorbě Lucie Králíkové. K vlastní umělecké práci se dostala skrze svůj květinový ateliér Efemér. Původní zájem o lokální přírodu, člověka a obřadnost se rozvinul a Lucie Králíková realizuje otevřená setkání, procházky, drobné městské oslavy, dílny i intimnější rituály. V nakladatelství wo-men jí vyšla kniha Svátosti, na které spolupracovala společně s fotografkou Michaelou Karásek Čejkovou.

Dana Balážová poznala Evu Brodskou právě skrze jejich společnou přítelkyni Lucii. O neobvyklém přátelství dvou generačně odlišných umělkyň v r. 2022 natočila videoesej Eva a Lucie. Během natáčení filmu měla ojedinělou možnost nahlédnout do Evina zázemí i způsobu práce. Ačkoliv je tvorba Brodské celoživotně konzistentní a solitérní, do středu širšího zájmu se dostává právě v posledních letech, kdy v současném umění dochází ke znovuobjevování řemeslnosti.