Smazat hranice času

Galerie U Dobrého pastýře 14 08 — 09 11
Vernisáž — 13 8 2024

V průběhu přípravy této výstavy vznikl situační vtip, že pokud projdeš skříní, na něco zapomeneš. Například zapomeneš na důvod, proč jsi byl v dílně, na nůžky nebo hřebíky, ale možná také na to, jaký je tvůj věk nebo jaké roční období je momentálně za okny.

Instalaci tří umělkyň v prostorách Galerie U Dobrého pastýře nelze vnímat jinak než skrze naraci rozpouštějící linearitu a obvyklou chronologii. Pohádkový průchod skříní, na jejímž prahu překračujeme květy fenyklu, totiž magicky smazává hranice času. Ocitáme se v romantické zahradě s jabloní, ořechem, kohouty, kočkou, doutnajícím ohněm na jejím konci a ve stejný moment je jaro i podzim. Vítr cuchá pentle na jabloni, ale my je vidíme zastavené v jedné setině sekundy, podobně jako když na chvíli stopneme film. Další scénu vidíme ve chvíli, kdy kohout začíná mávat křídly a natahuje krk.

Dominantními díly první místnosti galerie jsou textilní obrazy ZahradaKohout Evy Brodské, umělkyně, která se věnuje ručnímu tkaní gobelínů již od 60. let. Její autorský jazyk připomíná lazury akvarelů, které jí slouží i jako skici. Motivy prchavých momentů pohybu mraků, větru, ohně, světla nebo letu ptáků dokáže abstrahovat do minimalistického tvarosloví a osobité lyriky, jež je také podprahovým společným jmenovatelem tvůrčích přístupů všech tří vystavujících umělkyň. Jejich autorské texty nás asynchronně provádí přírodním cyklem čtyř ročních období a podobně se prolínají a jeden celek tvoří i jejich díla s rozeznatelnými rukopisy a médii.

Každá rostlina v objektech Lucie Králíkové má své opodstatnění a vztahuje se k tématům přátelství, magické ochrany nebo léčitelství. Její umělecká práce propojuje expertní zájem o rostliny a fascinaci lidovými zvyky a obřady.

Plod jabloně symbolizuje slunce, tok času, koloběh a nesmrtelnost, objekt ze suchých větví a květin v druhé místnosti galerie zase pochází z Eviny zahrady. Tato část instalace představuje místo ohniště, horké srpnové léto. Prostřednictvím akvarelů také vnímáme sekvence hoření, doutnání i chladnutí ohně. Je místem se svou rolí pro budoucí drobné afirmativní rituály pálení vonných bylin a dřevin, které budou z výstavy postupně ubývat.

Kolem tohoto symbolického ohniště procházíme do třetí části instalace představující ponor do času snění. Může připomínat interiér starého domu nebo hradu se svými duchy neboli obyvateli v podobě pohádkově personifikovaných rostlin a zvířat. Jeho vchod střeží dvojice dřevěných mužíků ovinutých hrachorem a plody citrusů, jejichž magickou mocí je udržovat věrnost a rozvíjet přátelské vztahy. Vysoké divizny ve střevících přihlíží a chrání před nachlazením. Uvnitř domu je všechno větší a nejednoznačné. Pelyněk v plátně může být velkým děťátkem i malou stařenkou, pohaslý krb chrlící studený oheň z máty a rozmarýnu je lvem i ďáblem zároveň. Je leden a loučíme se statnou kravkou, není snadné vrátit její obří bílé kosti tvrdé hlíně.

Rukopisem Dany Balážové je osobitá citlivost a neortodoxní symbolické pojednávání tradičních uměleckých žánrů a motivů vycházejících z přírody, nebanální každodennosti a vlastní intuice. Její video si v instalaci neuzurpuje pozornost, ale přitom láká. Zachycuje prchavost prožitků setkávání s druhými lidmi, zvířaty i rostlinami, zrcadlícími nás samotné. Je portrétem terapeutické zahrady, léčivou cestou i záznamem přechodového rituálu. Otevírá témata nové spirituality a symboliky snů, čímž navazuje na tradiční i nové formy lidového léčitelství a eklekticky propojuje starověké pohanství i novověké náboženské nauky.

Chápeme-li instalaci v Galerii U Dobrého pastýře jako lyrický a sekvenovaný model cyklického plynutí času, pak navazující instalace Petra Švolby na galerijním dvorku bude kromě jiného i možností jeho aplikace. Centrem setkávání se stane funkční pec se živým ohněm, který upeče chléb nebo okolí provoní a posvětí bylinami. Petr Švolba se ve své tvorbě zaobírá především identitou místa, vztahem mezi přírodou a civilizací, i užitkovostí a určitou formou spirituality nebo symbolismu. Jeho práce přirozeným způsobem balancují na hranici mezi tradičním pojetím sochařství, instalace a architektury. Autorský objekt venkovní pece zdobí postava svatého Floriána, patrona všech hasičů, kominíků, hrnčířů a pekařů, ochránce před požáry i záplavami. S atributem nádoby na vodu byl oblíbeným námětem pro výklenkové plastiky venkovských usedlostí. Sv. Florián se tak skrze plastiku ovečky propojuje s Dobrým pastýřem ve výklenku vstupního portálu budovy galerie.

Instalace Smazat hranice času je příkladem eklektického míchání významů a symbolů, stejně jako aktualizování tradičních technik a praxí. Lyrická abstrakce Evy Brodské, citace nebo parafráze lidových zvyků Lucie Králíkové, smysl pro detail i celek a roztřepené konce Dany Balážové, jakož i bytostné propojení s krajinou Petra Švolby spolu mluví jednou řečí. Těšíme se a zveme na společné setkávání u ohně.

Za nenahraditelnou pomoc při sochání lva děkujeme Maxu Lysáčkovi a za neutuchající invenci a pomoc Adamu Hejdukovi a Danielu Nováčkovi.